15. februar 2018

Fargeblokker


Vinteren i år har fått med seg informasjonen om hva vinter skal inneholde; kuldegrader og snø. Mulig det sto med store bokstaver på lappen, for denne vinteren har virkelig hatt behov for å vise at snø, det kan den.  Og kulde. 

Men vi bekjemper kulde med varme, fyr på peisen, varmepumpe og nystrikket genser.
Ha! Vi vinner, vinter! 

Nystrikket genser ble ferdig i januar før vinteren hevnet seg med glatte isflater som tok armen min.Stillingen er da 1-1. 

Jeg bruker mye tid på å lete på gensermønstre, men av og til er det deilig å bare strikke tanketomt med en farge om gangen, og bare se hvor det leder. Jeg startet på toppen med kremhvit Drops Air, og fortsatte videre med det jeg hadde av lyseblå, litt på hvert erme og nedover. Så fylte jeg på resten med sjokoladebrunt Air. Det ble litt tungvint en stund med pinner på begge ermer og bolen samtidig, men det var veldig praktisk å strikke begge ermene parallelt for å kunne bruke opp alt av blått. Og så liker jeg at garnlagergarn ser litt planlagt ut, selv om veien ble til mens vi gikk. 

Så da kan jeg late som jeg følger med i motebildet og strikket fargeblokker med vilje. Fargeblokker er genialt på å bli kvitt alt av fargen uten å lure på om det er nok av hver farge til like mange striper av hver. Aaaah! Mindre tankearbeid. 




Drops Air har fine farger. Særlig er jeg svak for den blåfargen og den sjokoladebrune. Jeg har tidligere strikket Frostgensere i dette garnet, både i tre farger og i to farger, og dette er det som er igjen av mønsterfargene. Jeg har store mengder brunt igjen, så noe ensfarget dukker kanskje opp på pinnene. 

Hva er mønsteret? Flax, et gratismønster av Tincanknits. Det har egentlig en fin rillestripe på ermene, men her vant tanketomt og glattstrikk. 175 gram med Drops Air på pinne 5 gav en myk, grei, enkel raglangenser til åtteåringen. 

Og armen som vinteren satte ut av spill? 

- Kan anbefale å brekke overarmen hvis du først skal ødelegge noe. Ikke gips, og fatle er nå snart ikke  i bruk, selv om jeg ikke kan løfte noe, eller heve armen. Snart kan jeg på jobb igjen, og det gjør mindre vondt. Kan nå ta i strikkepinner, fordi armen kan fint brukes når den ligger i fanget, selv om det er litt klønete ennå. Men strikking etter bare et par uker etter armbrudd, det er jo bra fremgang! 


2 kommentarer:

  1. Kjempefin genser! Skikkelig lekker fargekombo, og en fin måte å bruke rester på kan vi alltid like. Og så bra at armbruddet er til å leve med. Så lenge man kan strikke bittelitt, så kan man tåle det meste er min filosofi.

    SvarSlett
  2. takk, akkurat dette jeg skal strikke når prosjektet jeg har på pinnene nå er ferdig, blir snart blogget om det! God strikkehelg til deg!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.