3. desember 2017

Under skjørtet


Hva gjorte du på søndag, Merete? 

Tja, jeg sov lenge, så tente jeg første lys i adventsstaken når jeg spiste frokost, og så tok jeg med kamera, selvutløser og kamerastativ for å ta bilder av mitt nystrikkede ullundertøy. Kanskje ikke det jeg gjør hver søndag, men det må jo dokumenteres til bloggen. Hvem vet, kanskje jeg får nye lesere? 



Jeg har hatt lyst til å strikke Majas mamelukker lenge, for jeg har et håp om å gå litt mer i andre ting enn bukser på vinteren, og da er en ullshorts fint å ha under skjørtet. Sånn at du fryser litt mindre. Og siden den er under skjørtet, så tenkte jeg at det var fint å bruke det rosarøde spraglete garnet som skikkelig lyser opp. Disse skal altså brukes under skjørt, eller vinterbukse, og ikke utenpå buksa for min del. Jeg er ikke superhelt, så mine ullshorts får være under ytterklærne. 


Det ble endel skriverier i sosiale, strikkende medier i høst, da Drops/Garnstudio la ut et mønster som lignet veldig på Majas mamelucker. Drops har hatt flere gratismønster som legges ut som kopier av andre designer uten å gi noe nikk til hvor inspirasjonen kom fra.  Nå er ikke vrangbordstrikk og ullbukser noe som en kan si er helt nytt, så det er ikke noe gjøre så mye med, men det er frustrerende for små designere når store foretak kopierer, og ikke tar noe kritikk tilbake. Drops gir nok blaffen i om jeg strikker Majas mønster eller deres mønster, men for min egen (bak)del, er det fint å støtte de små designerne. 

Sånn! Nok rumpebilder!


Jeg strikket etter mønsteret, og gjorde ikke noen endringer. Jeg er M/L i det området, så målene i mønsteret passet meg fint. Og så fikk jeg brukt 2,5 nøste med Gjestal Babyull som jeg har lurt på hva i alle dager jeg skulle bruke til. Det skulle altså bli en ulltruse. Det hadde nok garnet aldri gjettet. 


13 kommentarer:

  1. Så smart! Og så fine! Her kjenner jeg at jeg føler meg litt kallet til å la meg inspirere - og da blir det nok av Maja - takk for at du deler link.

    SvarSlett
  2. Så fin den ble, og kule bilder ;) Jeg har også hatt planer om å strikke en slik, får se hva det blir til (jeg bruker kjøpeunderbukser, men de er jo litt tynnere) - men jeg har ihvertfall landet på at jeg også skal strikke denne og ikke Drops sin. I magentafarget ull var faktisk planen hos meg, enig i at det godt kan lyse opp litt når det er under skjørtet ... Og det er morsommere å strikke enn grått og svart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjekt å kunne strikke i farger, deilig med litt farger i mørket!

      Slett
  3. Fiiint! Har sett på mønsteret at den ser litt høy ut. Hva synes du?
    Lurer på noe alpakkaull jeg har liggende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er høy, men det virker som om vrangborden i livet er ment å brette dobbelt. Så du kan jo vurdere om du vil ha den så lang.

      Slett
  4. Hmmm - smart! Jeg har også noe Babyull liggende. Skal sjekke ut Majas oppskrift1

    SvarSlett
  5. Den så super ut, trur det der må bli en romjulstrikk fra Majas oppskrift

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg ril romjulstrikk! Desember er litt travel ellers.

      Slett
  6. Tommel opp for hjemmestrikka ulltruser!
    Strikket noe lignende til mamma for noen år siden som hun bruker under turbuksen men i litt tykkere garn.

    SvarSlett
  7. Så smart, og så god og varm :)

    SvarSlett
  8. Så fin! Jeg har også startet på Majas mammelukker, i et lyseblått alpakkagarn fra fabrikkutsalget til Sandnes Garn. En farge jeg ellers ikke ville funnet på å ikle meg ��
    Gleder meg til å ta dem i bruk.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.