29. oktober 2017

Sjaler nordfra



Det er kommet en ny strikkebok jeg har gledet meg lenge til! Sjaler nordfra!

I fjor på Oslo strikkefestival fikk jeg hatt en super stund sammen med Karen Lauger og Signe Strømgaard som jeg har fulgt lenge i sosiale medier (Karen som Lykkefanten og Signe har feks designet Novakjolen og illustrert og gjør tech ed på danske strikkedesignere)  og de kunne fortelle at de holdt på å lage en strikkebok med Karens sjal og Signe som forlegger og illustratør.

De har reist til Norge og tatt bildene til boka i vakker natur, og det er blitt en nydelig bok. Alle sjalene i boka er det bilde av hos Rauna.dk, og jeg har lyst på å strikke flere av dem. Store, deilige sjal, med navn fra mytiske vesner i nordisk mytolog, særlig sterke kvinnelige sådanne.





Signe har tegnet hvert sjal, så i tillegg til bildene i boka, så får man et overblikk hvordan sjalet skal være. Det er noe jeg setter pris på, for det er ikke alltid bilder av strikketøy er like informative som et diagram eller oversiktsbilde. Og bilde av sjal som ligger flatt er jo kjedeligere enn en fin tegning.



Fra Sjaler nordfra. Foto av Monica Bach Nielsen

Vakre Wenche er med som modell, et lite nikk til samarbeid mellom strikkedesignere. Wenche har mye flotte strikkedesign selv, men ikke i denne boka. Det er litt gøy å se folk man kjenner på bilder i strikkebøker.



Alle sjalene og bildene kan du se hos Rauna, så det er bedre å ta en titt der enn at jeg tar bilder av boka.

Hvor du kan få tak i boka? Foreløbig kan den bestilles fra forlaget, Karen, har du noen innspill om hvor den kan skaffes ellers for norske lesere?

Og for at forbrukerrådet ikke skal gå bananas; ja, jeg har fått boka. Men meningene er mine, og ikke betalt.

2 kommentarer:

  1. Takk for tipset, her ser det ut til å være mye fint!

    SvarSlett
  2. Tak for fin omtale <3 Du kan tro, at det var hyggeligt, at Wenche havde lyst til at være med som model.
    Jeg ved ikke, om der er nogen norske forhandlere endnu, men jeg håber, at vi snart kan lave en liste over, hvor den kan fås. Det må på "to-do" listen!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.