25. oktober 2017

Fiskebeinsvotter med fin tommel og kastanjer

IMG_7810

Hver høst stopper jeg opp ved kastanjetrærne.
Om våren også, forresten.
Og sommeren.

Ok, jeg liker kastanjetrær. Men særlig om høsten. For da ligger det store, brune, glatte kastanjer på bakken, og jeg fyller lommene med dem, og lar de skli rundt i håndflaten og mellom fingrene. I lomma er det mobil og nøkler og huskelapper, men en kastanje får være med lenge.

Og så passet de i fargetema til de nye vottene jeg har strikket. Sennep- og auberginefargede fiskebensvotter som er høstlige i fargene, og som jeg har lyst til å beholde selv, for de er så gode.

I fjor strikket jeg slike til kollegaene mine, og dette paret har blitt liggende halvferdig fordi jeg gikk tom for garn etter en vott, og ventet med å kjøpe nytt garn før jeg skulle bestille noe annet på samme nettbutikk. Men nå har jeg blitt ferdig, akkurat i tide til kastanjene detter av trærne, og varsellampa i dashbordet lyser fare for glatt vei.


IMG_7811

Tommelen i mønsteret er fin! Blir som en grein som følger oppover, fin detalj.

Skulle du få lyst til å strikke fiskebeinsvotter er det et gratismønster, jeg har brukt Filcolana Peruvian Highland wool fra 123knit.dk i fargen sennep og aubergine. Fine farger sammen! Og litt spill i fargene, det kan vi like.

Jeg er glad i det garnet til vottestrikk til litt  tykkere votter (3.5 -4 mm pinner) fordi det er ren ull, fine farger, og ingen klager at det klør. Dermed har jeg endel rester i garnet, og restegarn er jo perfekt til vottestrikk.

Akkurat nå sitter jeg og tenker på hva jeg bør ha med som strikketøy 1.november da jeg skal på Prosalong om Menn og strikking, ta gjerne med strikketøyet og kom!



2 kommentarer:

  1. Superkos titt inne på bloggen din igjen, det var lenge sida sist! Kva er det Instagram gjer med oss?? Elskar kommentarene dine, og dei fine bileta, og får berre lyst til å strikke og strikke og strikke.... Takk for inspirasjonen!

    SvarSlett
  2. Ja, jeg liker vottestikke :-)) Super du har strikkt. Herlig mønsteret.
    Nydelig farger. Jeg kjenner Peruvian Highland wool. Jeg hadde strikkt
    genser Kjerstin... du kan finne oppskriften til FILCOLANA.dk.
    Takk for votteoppskrift. Jeg bruker hvit og svart... dette passer.
    Vakker 1. november "Menn og strikking" :-)))
    Ha det veldig fint. Hilsen fra Viola

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.