11. oktober 2016

Tallet er tre


Hvor mange votter kan en strikke på en liten høstferie? Tre par, viser det seg. Alle tre konfiskert av datteren, som ønsket seg et lite påfyll i skuffen til høsten.

Fargerike votter, dette her. De mest bråkete vottene egner seg veldig godt til barnevotter, for de klarer man ikke miste, om du så fester dem til en betongkloss, og kaster dem utfor kaia. Neste morgen ligger de igjen i votteskuffen. Blir ikke kvitt sånne votter. 
Magiske votter, de bråkevottene. 

Jeg er mer bekymret for de hvite blåbærskogvottene, både fordi hvitt og barnevotter er en kombo i stil med en fisk og en sykkel, men fordi de er så pene, at de ikke er beskyttet av bråkete-magien til de andre vottene. 

Jeg tok med Eventyrvotter-boka på høstferien, der står både Blåbærskogen og Askeladden, de to mønsterne jeg har brukt her. Askeladden er jo et klassisk man- tar -det -man -har-mønster, og her hadde jeg ti farger, og valgte striper og mønster på måfå. Ti smårester med Kauni i ulike farger, og litt hvit Finull hadde jeg med, og det egner seg ypperlig til barnevotter. Etter tre par votter er det ennå et syltetøyglass igjen med smårester,  men nå er ferien over. 




Et lite tips kan jo være å strikke inn endene underveis, men neeeida, det gjorde jeg ikke. Godt jeg faktisk liker å sy inn trådender. Jepp, vi finnes, selv om vi er i mindretall. 106 trådender ble det på disse stripevottene. 



Stripestrikkere kan forresten deles i to (striper), visste du det? 
Den ene fraksjonen synes at stripestrikk på votter og sokker, altså ting som det er to av; de skal være like. Ellers blir det ikke riktig. Det skjærer i øynene, og søvnbalansen forrykkes. Ikke noe Zen her, gitt. 

Den andre fraksjonen synes at det ikke gjør noe at det er ulikt i stripene, du kan allikevel se at det er et par, selv om stripene ikke følger samme rekkefølge. Det er kjappere å strikke når det er fri impo på hver vott, og du slipper å se på den andre votten hvilken rekkefølge du skal ha. 
Blir du svett av stripevottebildet? Eller synes du at det burde være mer kaos i stripene? 

7 kommentarer:

  1. Jeg er et stripemenneske. Blir nesten alltid en eller flere stiper på det jeg strikker. Litt kaos skal det være. Syns dine votter holder seg innafor.

    SvarSlett
  2. Åh, så fine de er, alle tre parene! Jeg synes stripene ble helt perfekt ulike, hverken for lite eller for mye kaos. Jeg mister ikke nattesøvnen av "feil" rekkefølge på stripene, men synes det skal henge sammen, og det gjør det!

    SvarSlett
  3. Mer kaos - helt avgjort! Jeg kaller det "human touch" på nynorsk. U9

    SvarSlett
  4. Fine votter, alle parene. Men jeg er nok av dem som må ha system og symmetri i det jeg selv strikker, har problemer med fri flyt, hodet og hendene samarbeider ikke da 😂

    SvarSlett
  5. Veldig fine votter! Jeg liker godt litt ulikhet og kaos hos andre, og blir ikke svett av vottebildet. Men jeg klarer ikke lage kaos og usymetri selv. Det funker ikke for mitt systematiske hode. Planlagt tilfeldig blir aldri helt riktig. :-)

    SvarSlett
  6. Ha ha! Jeg la ikke merke til at stripene kom i ulik rekkefølge! Jeg elsker striper, og disse er absolutt innafor! Håper vottene kommer til glede og nytte! 😀

    SvarSlett
  7. Så utrolig herlig og fargerike votter.
    Syns både orden og kaos er fint i striper jeg, alt til sin tid liksom :)
    Ha en flott og kreativ uke!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.