14. september 2016

Lær av proffene




Takk til svigerinne som sender superfine bilder av nevøene i nye prikkejakker, som jeg fikk lov å vise på bloggen!  De satt som støpt, og gutta hadde klar formening om hvilken jakke som var sin.  Gutta er uslåelig i kombinasjonen sjarmerende toåringer pluss fine ulljakker. 

Det er alltid kjekt å strikke til dem, siden det blir tatt så godt i mot. Og strikkemotivasjon skal en ikke kimse av.





Lær av proffene, slik skaffer du deg ullklær fra strikkeren;

1.vær et barn, gjerne et lite et. Da tenker strikkeren at den ulljakka i den knøttestørrelsen er gjort på en ettermiddag mens hun koker poteter, og får lyst til å strikke noe raske greier. 

2. eller vær skikkelig liten, også kalt baby. Stor sjanse for strikket barselgave. 

3. om du av praktiske årsaker ikke er et barn, få strikkeren på kroken med omvendt psykologi; -jeg tror aldri at noen kommer til å strikke dette her til meg! - lettlurte strikkere vil hoppe på agnet, og ikke tenke på det som et strikketøy, men som en challenge2016. 

4. ha sammenfallende fargepreferanse med strikkeren, så hun strikker med farger hun liker. Husk at strikkeren skal ha dette i fanget lenge, selv om hun trodde dette var gjort på en ettermiddag. 

5. innse at garn ikke er billig. Garn pluss tid er verdt mye, så lurt å tenke på evt pris eller bytte av tjeneste. Eller tipse at myke pakker er hit på bursdag, sånn i god tid. 

6. Send fotobevis med mottager iført plagg. Velg selv blant mms, mail, fax eller polaroidbilde. Dette gir strikkemotivasjon og sjanse for nye strikkeplagg. 

7. Ikke spør strikker før lunsj. Eller i desember. 

8. Go tell it on the mountains. Fortell gjerne at strikkeren er flink strikker, gjerne så hun hører det. 

9. Bruk ullplagget. Tårer i øynene når strikkeren ser et slitt ullplagg, betyr gledestårer. Da er det mye brukt, og strikketiden er vel anvendt. 
 
 
Hva er dine svake punkt? Når sier du ja i stedet for nei? Og jeg sier mye nei (eller nei, etterfulgt av et -jeg kan gjerne hjelpe deg å lære å strikke, altså!), men det hender jeg lander på ja.
 
 


11 kommentarer:

  1. Pkt 3!! Der ryker jeg alltid!

    SvarSlett
  2. Helt enig i pkt 1,2,6,8 og 9. Ellers har svett og demotiverende erfaring lært meg å si nei med god samvittighet (eller...ihvertfall nesten). Strikker endel julegaver - for de bestemmer jeg selv! Slår et slag for egostrikk��

    SvarSlett
  3. Jeg kan la meg overbevise av punkt 3. Hvis jeg i utgangspunktet ikke har mye egen strikk på planen, prisen er god nok, mottager er i stand til å verdsette arbeidet og hvis prosjektet frister.

    SvarSlett
  4. Haha, denne var skikkelig morsom! Nr 6 er en vinner hos meg - det er jo vanskelig for meg å vite om plaggene faktisk passer, så jeg blir veldig glad for bilder. :) Og da er det større sjanse for at jeg strikker mer til vedkommende. Jeg sier oftest ja hvis det er snakk om noe som er relativt kjapt strikket, de som spør vet å sette pris på hjemmestrikkede plagg og jeg kan få litt kunstnerisk frihet mtp. farger. Og jeg sier veldig ofte nei - ikke bare fordi jeg ikke vil eller ikke har tid, men også fordi jeg legger mer press på meg selv for at det ikke skal være feil eller ujevnheter når jeg strikker på bestilling.

    SvarSlett
  5. Enig, den her var vittig, satt og lo for meg selv. Tror kanskje jeg har brukt nummer tre på alle vennene mine som strikker, jeg hekler mest men disse passer bra for heklere også. I år føler jeg at jeg har vært flink, av 40 gaver har jeg startet på fire hjemmelagde, som skal bli til litt over 10 innen jul og resten kjøpte jeg i Japan i sommer. For 40 hjemmelagde gaver er litt mye og det er alt September. Iiip, dårlig tid alt!

    SvarSlett
  6. Jeg er veldig dårlig på å si ja, jeg er også generelt dårlig på gavestrikk......tror jeg er litt for eg i prosjektene mine.....haha. Altfor liten strikketid og altfor mye jeg har lyst på.......

    SvarSlett
  7. Punkt 1 og 2 funker på meg, men ellers er jeg kjempeflink til å si nei :) Strikking er en hobby, ikke en jobb, så da vil jeg strikke det jeg synes er gøy.

    SvarSlett
  8. Fine tvillinger i nye strikkejakker!

    Jeg er svak for i-bruk-bilder, og utslitte strikkeplagg. (Med mindre det er hunden eller vaskemaskinen som er synderen.) Ellers har jeg blitt flink til å si nei til ting jeg ikke har lyst til å strikke.

    Turn off #1 er de som vil at jeg skal strikke fordi det er så dyrt å kjøpe ferdig. De får akryl fra H&M neste gang. Grrr!

    SvarSlett
  9. Haha, ler godt! Her var det mange punkt som traff. Men en sikker vinner er at den som vil ha strikkeplagg, sier hun skal spørre en (søster, annen venninne o.l) om å strikke for henne. Hvorfor spør hun ikke meg, liksom??!!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.