6. august 2016

Første prikk ut



Sett en slik jakke før, synes du? 

Jepp. Jeg strikka to slike i fjor vår, i brunt og blått, og en i januar og jommen er jeg i gang igjen med prikkejakker. Tvillingguttenevøene mine gjør som barn gjør, vokser, og det er jo godt nytt for strikkegarderoben som da trenger påfyll. Men vi (altså strikkeren og tvillingforeldrene) var så fornøyd med prikkejakker i blått og brunt at når det skulle bli nye strikkejakker til høsten, så gikk vi for copy-paste. Samme mønster, samme garn, neste størrelse, nesten samme farger. Skikkelig kreisi ass! 



Jeg fikk testa første ferdige jakke på en av gutta, men å ta bilde av det? Det var på grensen til plaging når jeg en varm sommerdag drar fram en ulljakke og insisterer på at den skal prøves, når alt de ville var å bygge togbane i stua. Da kjører man ikke fotoshoot i samme sekund. Jeg kan vente noen år på å bli skrekktante Ull som skal prøve strikkeplagg i tide og utide. Så vi får nøye oss med flatt på marken-bilder. 




Og har du sett? Rognebær? Nå? Rognebær er jo høstgreier? 
-stikker fingra i øra og plystrer Reiseradioens kjenningsmelodi for alle penga. Jeg planlegger å nyte sommeren ennå en stund. Hagemøbler endelig kjøpt og skrudd sammen, og de skal nytes i trass. 


Untitled

Yndlingsknapper fikk plass på jakka. Flaks at jeg hadde nok til denne og! Glaserte kokosnøttknapper er noe av det fineste jeg vet for tiden. Godt å knappe opp og igjen for store og små fingre, og glatt, fin overflate. Omtrent som å ha en kastanjenøtt i lomma å stryke på.

Garnet er Knoll Supersoft, kjøpt på ferie i  Aarhus i sommer. Det gikk latterlige 100 gram til hele jakka i ca 3 år, så at jeg kjøpte 700 gram er jo ikke akkurat finpresisjon av øyemål. Optikeren som mente at jeg nå kunne bli jagerpilot etter øyelaseroperasjonen jeg hadde for to år siden, må kanskje revurdere øyemålet mitt. Jeg får skylde på ham. Eller samfunnet.

One down, one to go!


(Strikkefaglig; mønsteret er Priktrøje av Lene Holme Samsøe, står i Babystrik på pinde 3 og Børnestrik på pinde 3,5-4, og jeg har strikket mine rundt og klippet opp. Ren ull, så ikke noe symaskinsøm først. Ble så fint, så.)

7 kommentarer:

  1. Hi hi! Jeg lurte litt på rognebæra, men det ble jo fint da. Og kanskje sensommeren blir fin, vi gir ikke opp håpet!

    Veldig fint med blå og brun prikkejakke!

    Kokosknappene ser så herlige ut, de er vel fra Bali, eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke fra Bali akkurat disse (men kunne vært), men fra Ebay! Anbefaler selgeren yf.creations som sender fra Hong Kong, rimelig, effektivt og du får det du skal.

      Slett
    2. Takk! :) Skal sjekkes ut!

      Slett
  2. Knallflott jakke i knallflott fargekombinasjon!!!! Og stilig å stæsje med rødoransje bær! (Vi har også kjøpt nye utemøbler denne uka, så vi ser på kalenderen og ikke Yr når vi bestemmer oss for at maten skal spises ute �� Ulla kan brukes i august også, om nødvendig! Hold ut!)

    SvarSlett
  3. Gjør ingenting å repetere så fine saker :))

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.