13. juni 2016

Ferdig? Allerede?



Det er noe bittersøtt med ting som ender. 

Jeg har sett så frem til å bli ferdig med vepsejakka, at jeg har brutt alle forskrifter om hviletid på strikkepinner, og festet vilt med trådeender og synål og saks, så jeg lettere fortumlet oppdaget da jeg strikket icord rundt hele jakka på impuls, for å forlenge tiden sammen, plutselig var det hele over. Nesten litt vemodig. Festen var over, partyhatten satt skrått på, og plutselig var lengselen over å bli ferdig med det store droget av et strikketøy erstattet med et overrrasket; - hæ? Ble jeg ferdig? 

I den store drakampen mellom prosesstrikker (det er selve strikkingen som er det viktige) og produktstrikker (jeg strikker fordi jeg vil ende med noe konkret), så har jeg moret meg underveis. Særlig siden så mange lurte på hvordan det ble, og jeg selv nikoste meg underveis med noe helt annet enn jeg har strikket før. Jeg lander stort sett på at jeg strikker fordi jeg vil ha resultatet, jeg kunne ikke drevet med catch and release på strikkefronten; det er fisken som gjelder. Men det betyr ikke at prosessen ikke er viktig. 

Og i morges stilte jeg i vepsejakke på vei til jobb. Lang ulljakke midt i sommermåneden juni. Bare fordi jeg var ferdig. Og sprekkferdig av stolthet over resultatet. Men i tjue grader på vei hjem, røk den av. Selv stolte ullfanatikere har en grense for hva som er behagelig. 

Det kommer bilder i løpet av uka, men den fortjener mer enn mobilbilder på gulvet. 

Så? Er du prosess eller produktstrikker? Eller noe midt i mellom? 

24 kommentarer:

  1. Gleder meg skikkelig til å se bildene! Skikkelig stilig, og litt galskap! Herlig!

    Jeg er nok mest produktstrikker, det er ihvertfall helt uaktuelt å la ferdig strikka ligge, fordi jeg ikke gidder feste tråder og montere. Når det er ferdig strikka, skal det gjøres ferdig fort.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, trådfesting må jo gjøres, for da er det jo så kort tid til den er ferdig! Da kjenner jeg at jeg er utålmodig for å bli ferdig og se resultatet.

      Slett
  2. Jeg er en klar produktstrikker. Men det skal være en ok prosess på veien til resultatet - hvis ikke rekker jeg opp prosjektet uten å nøle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Rekke opp er lurt, jeg har brukt endel tid på å innse det...

      Slett
  3. Før jeg starter på er jeg en prosjektstrikker. Liker å strikke prøvelapp, teste farger og lage en foreløpig oppskrift, som må endres underveis. Men strikker alltid noe som skal bli et produkt som kan brukes. Noe praktisk. Så litt usikker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi kan jo være begge deler ;) Det må kunne brukes, kjenner jeg på, men så er det mye moro i planlegginga.

      Slett
  4. Jeg kjenner meg veldig igjen i følelsen av vemod når et strikkeprosjekt er over! Spesielt når det er noe nytt og spennende på pinnene, men så kan jeg også finne på å strikke en til av samme sort. Det må vel bli både prosess og produkt? Nå er jeg i gang med gobelinstrikk og jeg har til og med strikke prøvelapp(noe jeg nesten aldri gjør). Det er jo bare så gøy. Vanskelig å legge fra seg! Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du er i gang! Hurra! Jeg gleder meg til å se!

      Slett
  5. Det er tomt, når et prosjekt er over. Men jeg strikker og nyter underveis, men så vandrer tankene til neste prosjekt og kanskje det etter det igjen... Gleder meg stort over at et prosjekt er ferdig, men jakter alltid på det neste.
    Gleder meg veldig til å se jakka di ferdig :o)

    SvarSlett
  6. Du er helt rå! Hilsen hu som ikke får ferdig et par babysokker før barnet når skolealder. Gleder meg til publisering av utfyllende fotoshoot.

    SvarSlett
    Svar
    1. Trikset er å ikke si hvilket barn sokkene opprinnelig skulle passe, eller når de skulle vært ferdige.

      Slett
  7. Den vepsa er bare så stilig! Blir gøy å se den tørr og på.
    Jeg er en prosesstrikker, det sikreste symptomet er at det ikke gjør meg noen ting å rekke opp og (kanskje) prøve på nytt. Klart det er fint med et ferdig produkt, særlig hvis det passer, men så lenge det fins klær å få kjøpt er selve strikkinga det viktigste for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kommer nok aldri til å bare ha hjemmestrikkede gensere, selv om jeg kjenner på at jeg kunne ha strikket noe som jeg kjøper. Men tross alt er livet for kort til å bare strikke nyttige ting.

      Slett
  8. Midt i mellom, her også. Kjenner meg at i det Veronica seier om at det ikkje gjer ho nokon ting å rekke opp. Har alltid fleire (mange) prosjekt på gang, og anten bestemmer eg med kjapt om at eg ikkje har lyst til dette likevel, eller så blir prosjekta ferdige. Ting treng ikkje vere kompliserte for at eg skal kose meg med dei, og eg tenkjer ikkje tanken eingong om å strikke fletter eller kompliserte mønster på raggsokkar. Her snakkar vi om masseproduksjon i to rette og to vrange. Likar å ha kontroll på teknikkane slik at det eg gjer ser ordentleg ut, men treng absolutt ikkje bryte barrierer i strikkinga for å kose meg. Og så kjenner eg meg veldig att i gleda over å ta på eit nystrikka plagg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er noe tilfredstillende i det å få flyt i arbeidet, jeg liker å strikke glattstrikka sokker, feks. Ikke verdens mest kompliserte greier, men så deilig med noe som flyr over pinnene.

      Slett
  9. Gleder meg vilt til å se jakka i bruk!
    Er jeg prosess eller produkt strikker? Veldig godt spørsmål som jeg egentlig ikke har tenkt så veldig over, før nå. Svaret er produkt, først og fremst, men absolutt prosess hver gang jeg skal prøve noe nytt. Være seg teknikker eller mønster. Begge deler er en glede (bortsett fra 'tvangs' produksjon! "Jeg MÅ ha, du er jo så flink. Den er vel ferdig i går?"....)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tvang låser jeg meg på. Da blir det bare ork. Det er nok ting vi må.

      Slett
  10. Jeg er nok en blanding.Har alltid flere ting på gang og liker å variere mellom dem.
    Har tenkt å strikke en genser til barnebarnet på 10 som gjerne spiller minecraft. Holder på å designe mønster til genseren om dagen for denne metoden passer veldig godt.
    Har ikke sett denne metoden førdu viste den så takk for det :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så moro at flere blir med! Jeg må takk Knittingbykaae som fikk meg til åfå øynene opp for dette. Veldig stas!

      Slett
  11. Definitivt produktstrikker. Ønsker å se hvordan det ferdige plagget blir omtrent før jeg har lagt opp :)

    SvarSlett
  12. Jeg er nok en god blanding. Tatt i betraktning hvor mange plagg jeg har liggende i størrelser som ikke passer noen jeg kjenner tror jeg at jeg i alle fall delvis er prosesstrikker. Gleder meg til å se ordentlige bilder av vepsejakka :D

    SvarSlett
  13. Hurra, grattis med ferdig jakke, gleder meg til å se bilder!

    Jeg er veldig fokusert på det ferdige produktet, derfor har jeg som regel kun ett prosjekt av gangen. Jeg liker jo prosessen, ellers hadde jeg ikke strikket, men prøvelapper og sånt er jeg ikke tålmodig nok til. ;)

    Jeg koste meg med det store teppet jeg nettopp heklet, men der var jeg litt mer tålmodig fordi jeg visste det ville ta tid. Men plutselig var jeg ferdig, og det føltes veldig tomt og rart...

    SvarSlett
  14. Jeg er nok en processtrikker, som dog holder af at bruge produktet 😊 Jeg strikker gerne udfordrende projekter, men laver også af og til strømper. Strømperne er jo ikke til at undvære...

    SvarSlett
  15. Herlig jakke. Veldig inspirerende, må finne på noe moro i den gaten når (hvis ) tennis-(les strikke-)albuen min blir bra.....

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.