5. januar 2016

Prikk til prikk



Det siste strikketøyet som ble startet i fjor, var det første som var ferdig i år. Det er ikke alltid langt mellom start og mål. Særlig når motivasjonen er at det er hyggelig å få en strikkejakke som kan brukes, og ikke mangle oppklipp og høyre erme. 

Yngste nevø ble døpt i helgen, og jeg tenkte det kunne passe med en prikkejakke, siden to av 
brødrene hans har. Så kan de tegne prikk til prikk eller kjøre prikkedøden, den fryktede kileleken. 

Det klassiske valget med en lys blåfarge og hvitt er klassisk, og ganske så pent. Og når du ikke kan krysse av på tre måneder engang på alder, så er det ikke noe pes med hvite kanter på et plagg. Lite sandkasselek på en liten stund ennå. Sanda er vel frosset fast for tiden og... 

Jeg strikket ovenfra og ned for å være ferdig med flerfargestrikket før vi dro på biltur til sørlandet, for til bilstrikking foretrekker jeg ensfarget rettstrikk. Mye enklere å gire da. Ok, jeg sniker meg stort sett til å sitte som passasjer og strikke, fordi jeg skylder på at all pendlinga nordpå gjorde at jeg er ørlite lei av å kjøre. Montro hvor lenge jeg kan skylde på det? 

Og så strikket jeg et erme, og så fikk jeg heller lyst til å se hvordan knappene ble, så jeg strikket knappestolper og sydde i knapper før jeg strikket det neste ermet. Helt crazy banan som stokket om på rekkfølgen av strikkinga! Hvor skal det ende? 

Jeg gjentar forresten fra forrige gang jeg strikket denne jakka:
Priktrøje står i Babystrik på pinde 3 og Børnestrik på pinde 3 1/2-4, forskjellen er at barneutgaven strikkes fra toppen og ned, og babyutgaven starter fra bånn og strikkes oppover.
 
Et lite tips; i oppskriften er det skrevet for å strikke frem og tilbake med mønsteret, men det er enklere å legge til klippemasker foran og strikke rundt, for så å klippe opp etterpå. Og hvorfor ermene er skrevet for å strikkes flatt i ensfarge og sys sammen etterpå, må fåglarna vite. Selvsagt strikker jeg rundt der jeg kan.


Strikket, klippet opp, tråder festet, vasket og gitt bort. Gitt bort så kjapt at jeg ikke rakk ta bilde. Ups. Derfor en heller teksttung post. 

Strikkefakta: 
Priktrøje fra Babystrik på pinde 3. Strikket på pinne 2,5 (rebell!) i New Zealand lammeuld (isblå) og Rauma Lammeull (hvit), veier 65 gram i str 3 mnd. 

10 kommentarer:

  1. Så fin! Og så mjuk og god ho ser ut. Eg har akkurat gjenoppdaga tynn totrådsull etter å ha vore hekta på merinoull og pinne 3-4 ei god stund. Hadde gløymt kor godt det er å strikka med og kor fantastisk det ferdigstrikka plagget vert, så her må det mykje totrådsstrikk på pinnane framover!

    SvarSlett
  2. Veldig fin og delikat i lyseblått og hvitt! Det var jo fint at du stokket litt om på rekkefølgen, for da fikk du et bilde som funket nesten som en ferdig jakke, bare med litt kunstnerisk variasjon!

    Men jeg skjønte ikke det med størrelsen ...? Hvis gutten er tre måneder må da vel 1-2 år være plenty stor nok?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innspill! Den biten av teksten skulle ikke være med, siden det gjalt forrige gang. Så da fikk jeg retta det opp. Takk!

      Slett
  3. Godt nytt år til deg! Fikk eventyrvotte boka til jul for en hærlig vakker bok du har fått vært med å lage!! Ellers digger jeg dine årsregnskaper!

    SvarSlett
  4. Ah, snasen dåpsgave der! Skjønner meeget godt strikkevalgene dine med rundpinne og oppklipp.. :)) Godt nyttår også, forresten!

    SvarSlett
  5. Så flott jakke! Fine farger sammen!

    SvarSlett
  6. Du er jo heilt vill! Strikke knappekantar FØR siste erme! Eg kan høyre alle gamle strikkande bestemødre snu seg i grava.......

    SvarSlett
  7. Haha, jeg la ikke merke til at den ikke var ferdig før jeg leste teksten! Fin jakke!

    SvarSlett
  8. Så fin! Lyseblått og hvitt er nydelig til en liten skatt♥

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.