21. juli 2015

Hele garnlageret, del 2 av flere

054

Sokkegarnet. Pent samlet til familiefotografering. Alle er pene på håret.

Strengt tatt er dette ti ganger mer sokkegarn enn jeg trenger, siden jeg stort sett bare strikker sokker til meg selv (mamma strikker to par til alle barnebarna til jul, en bragd), og Hr Monstermønster insisterer på at han har varme føtter allerede.

Derfor har jeg inntaksstopp på sokkegarn, selv om det er mye moro der ute. Det irrgrønne sokkegarnet Kjell fra Maskepigen snek seg forbi portvakten (hvem kan motstå Kjell?), det samme gjorde hjernefarget Sisu (altså, hjerneluer må da være den perfekte barselgave? og det var salg!), men sånn ellers er det stopp.

Sokkegarn er genialt når man bare skal unne seg to nøster, for to nøster blir garantert til et sokkepar, altså noe brukanes. Og jeg kan godt ha sinnsyke farger på føttene vinterstid, de er stort sett nedi skoene/støvlene/bootsene. Sokkegarn kan godt være fargeskiftende og rokkenrollfiskeboll. Derfor er det altfor fristende å kjøpe...

Favoritter? Fabel fra Garnstudio (holder bra og Garnstudio har jo salg på et alerede rimelig garn både titt og ofte), Sisu (knirkete å strikke med, men sokkene blir bra), Sterk fra DSA (ok, nupper litt, men er smørmykt og brukes finfint til gensere og sånt ). Arwettasokkene mine har holdt bra de og. Jeg har vel ingen hatobjekter på sokkegarn, siden jeg sjeldent strikker sokker. (ok, sandnes minipalett kommer på den lista, men det er utgått).

Av godbiter; Sjølingstads fint raggsokkegarn (sånn av nostalgigrunner, sånne garn som ser ut som pakkesnorer er ganske fint, men jeg gjetter at det er litt hardt), Tulliball &Råll er et håndfarget sokkegarn jeg fikk av Hespetre, som stadig er for fint til å brukes (men hallo, det er jo bedre å bruke det enn å ha det i skapet), og Noro Kyreon Sock som jeg kjøpte i New York, men som druknet litt i garnlageret.

Hvilke sokkegarn har jeg gått glipp av? Og hvilke er helt shittpomfritt?



26 kommentarer:

  1. Strikker heler ikke sokker, det er det min mamma som gjør. Hun strikker til oss alle. Det er ofte jeg roter i mitt lager og sender henne sokkegarn.. Men sånn ellers funker det bra til sjal eller dobbelt til luer og votter...

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekk byttehandel det! Jeg bruker sokkegarn og til ullbukser, greit med noe med litt slitesterkt til knærne.

      Slett
  2. Artig å få innblikk i lageret ditt! Eg er ingen sokkestrikkar, så eg har diverre ingen sokkegarnerfaringar i dele.

    SvarSlett
  3. En fin samling med sokkegarn, ser ikke de helt store manglene. Men Norogarnet er ikke noe særlig til sokker siden det er entråds og ujevnt spunnet. Det slites altfor fort hull der tråden er tynnest, men det egner seg supert til sjal og baby-/barnetøy.

    SvarSlett
  4. Anbefaler å strikke ett sjerf elle minisjal av norogarnet, så får du vist det litt fram

    SvarSlett
  5. Jeg som ikke er sokkestrikker har kjøpt for mye sokkegarn og driver og strikker opp på harde livet, og konstaterte i dag at jeg har 11 par ... Sterk er nydelig mykt, og er nok min favoritt, men PT5 seiler opp som konkurrent. Ellers er det mye Fabel i garnlageret mitt. Sisu synes jeg ikke så mye om, ekkelt å ta i, men det blir jo som du sier ok når det er ferdige sokker. Og så anbefaler jeg ikke å kjøpe en bærepose med Mor Aase raggegarn, hehe ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. En hel bærepose? Hva skjedde? Salg? ;)

      Slett
    2. Det var 5 kr nøstet på Rema, kunne jo ikke gå fra det! ;) Det var før jeg hadde et garnlager, eller noe begrep om hvor hardt det var å strikke med. Snart kvitt det nå, heldigvis!

      Slett
  6. Ja, jeg skulle gjerne hatt mer av de mer fancy sokkegarnene i butikkene her! Sånn at man kunne kikke litt på hespene før kjøp. Og da kunne man kjøpt litt luksus siden man ikke trenger så mye... (Jeg har visst allerede glemt inntaksstoppen)

    SvarSlett
  7. Jeg liker Arwetta til tynne sokker, og Sterk til tykkere sokker. Jeg liker ikke å strikke med Sisu, styrer unna så godt jeg kan 😄

    SvarSlett
  8. Jeg liker godt Fabel også, synes sokkene holder seg godt. Regia, Opal og Austermann Step er også favoritter. Arwetta bruker jeg både til sokker og gensere. Cascade Heritage har jeg strikket to gensere av, men det er egentlig et sokkegarn. Har prøvd noe håndfarget fra forskjellige indiedyers, men vet ikke hvor lenge de holder siden det er nylig. Styrer unna Wollmeise, for de ryker fort uansett om det er 100% eller twin. Bruker heller Wollmeise til andre plagg. Tulliball sitt garn er utrolig deilig, og har hørt at det gir veldig holdbare sokker også.

    SvarSlett
  9. Har masse sokkegarn liggende, men strikker ikke sokker….så ett flott tips på en blogg der noen hadde strikket pledd av det….riktig så lekkert.

    SvarSlett
  10. Regia er blant mine favoritter når det gjelder tynt sokkegarn - de ligger et hestehode foran Opal. Sisu gir også gode sokker som varer lenge. Fabel liker jeg ikke så godt, det gir mindre elastiske sokker enn de andre her (sa passform-freaken). Og jeg ser at du har et par orange Silja oppi hjørnet der også - det er en ny favoritt hos meg. Jeg fikk en rest av noen, og det overrasket positivt!
    Ellers syns jeg du hadde lite sokkegarn, Merete, jeg ble så imponert av ullgarnet du viste her om dagen, men på sokkegarnfronten var det mer skralt... Leste om en strikkedame som hadde strikket 83 par sokker til seg selv, det er jo kjekt å ha! ;-)
    Jeg er den eneste i familien nå som strikker sokker - det er litt trist, men til gjengjeld kan jeg holde et formidabelt sokkegarnlager. Og jeg strikker faktisk sokker (også) i sommervarmen :-)
    Gleder meg til neste avsnitt av garnføljetongen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vel vært flink til å få brukt opp sokkerrestene, så det er vel derfor det ikke er så galt stort lager. Restegarnssokker kan jo være så utrolig fine og fargesprakende! Jeg har jo mest sånne mørke, dystre farger.

      Jeg tror ikke jeg kommer til å overta mamma som sokkestrikker, men hvem vet? Strengt tatt er det jo jeg som strikker (mye) i min generasjon, og vi gror jo til etterhvert....

      Slett
  11. -Jeg gleder meg til jeg (forhåpentligvis) èn dag blir frelst på sokkestrikking...

    SvarSlett
    Svar
    1. For min del gikk det plutselig når jeg ble hekta på tåoppsokker. Da ble det forandret fra å gjøre noe praktisk, til å lære seg en ny teknikk! Win-win!

      Slett
  12. Sokker er ikke min bransje, men noen nøster Fabel har likevel sneket seg inn i beholdningen. Jeg synes det er knirkete å strikke med, men har brukt av den rosaspraglete varianten jeg ser du også har til å strikke en fullstendig uslitelig barnehagekjole.

    SvarSlett
  13. Regia er foreløpig favoritten til sokker, og god erfaring med annet garn fra Hillevåg gjør at jeg tror sokkegarnet deres helt sikkert blir godkjent her.
    Jeg har vært fornøyd med Arwetta classic før, men noen av parene jeg har strikket i det garnet er så tynnslitt noen steder at de må stoppes snarest. Det er bare nylonen igjen.

    Shun (på sommerferie)

    SvarSlett
    Svar
    1. God sommer, Shun! Jeg gleder meg til min... hillesvåg sitt garn har jeg tilgode å teste. Pelsulla de har frister pga fargene.

      Slett
  14. Her var det jammen mye fint sokkegarn.
    Har kan mange føtter blir gode og varme :)

    God sommer!

    SvarSlett
  15. Gøy å se sokkegarnet ditt! Jeg strikket mye sokker før, men har trappet ned nå. Har opparbeidet et lite lager med sokker; jeg og mannen har hver vår gummistøvelskoeske med ferdige, ubrukte sokker i tillegg til de vi har i sirkulasjon nå. Datteren vokser og får nye sokker, men str 23 merkes knapt på lageret :)
    Ser forresten potensiale for et smashing par med stashbuster spirals i det rød/rosa'ish garnet i toppen av bildet :)

    SvarSlett
  16. Jeg er en skikkelig sokkenerd, og har ALLTID ett par sokker på noen pinner;) Her er nevnt mange gode sokkegarn, men ingen har nevnt Mellanraggi fra Jærbo, som er en av mine favoritter, for litt tykkere sokker. Skjønner jeg må prøve ut Regia, da Anne mener de er et hestehode foran min favoritt, Opal:)

    SvarSlett
  17. Eg er ein fan av Wollmeise til sokkar. Nydelege farger, og godt "stitch definition" som det heiter på norsk.
    Sokkegarnet til Hifa (Fjord2) har så mange fine farger... men det er nok tjukkare enn det du vanlegvis bruker til sokkestrikk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hifa har jeg ikke brukt så mye, for de har ikke vært tilgjengelige i de butikkene jeg har brukt mest. Men ser at veldig mange liker hifas garn, så jeg må jommen prøve.

      Slett
  18. Hver gang jeg spør om familien ønsker seg noe hjemmelaget til jul får jeg raggsokker til svar fra en god del. Da strikker jeg det. Det er en billig og raskt fikset gave. Før sommeren strikket jeg et par i størrelse 48-49.

    SvarSlett
    Svar
    1. 48-49! Da kan jeg godt skjønne at de ønsket seg hjemmestrikkede, for det betyr mye tålmodighet! Heldige mottager.

      Slett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.