24. oktober 2013

Små nøster av inspirasjon

Untitled

Jeg har utrolig mange smånøster med garn.

Jeg tror ikke han som mente at om du eier mer enn fem ting, så eier tingene deg, visste hvor glad man kan bli av små baller av ull. Fler enn fem kan gjøre meg ganske lykkelig.

Smånøster kan være litt vriene om du er fan av ensfargede, store plagg, men flaks for meg, så elsker jeg strikke småplagg som votter, og flaks for meg så er det stort sett forbruksvare for de fleste av oss. Oslo Sporveier måtte legge ned hittegodsavdelingen "Meretes votter" etter at jeg flyttet, men jeg gjetter på at de har litt å gjøre allikevel. De måtte kanskje kutte en stilling eller to, men jeg har hørt at flere enn meg glemmer votter litt rundt om kring. Her nord har jeg glemt en halv vott på bussen, så jeg ligger bedre an.

073

Denne gangen grep jeg ned i fargemylderet og laget små inspirasjonstårn.
Ulike nyanser av samme farge er fint sammen.


051

Det blir feks til et par barnevotter, strikket litt på feelingen, og med glidende overganger i fargebyttene.
Dobbel tråd av tynn ull gir litt varmere votter.

012

Regnbuer blir sjeldent feil.
Igjen litt på feelingen, og litt prøvemåling av en hånd som løp forbi i full fart.

077

Flere votter under produksjon.
Og selv trådendene er inspirerende!

40 kommentarer:

  1. Et innlegg helt etter mitt hjerte :-) Det er bare så herlig med tynn ull. Disse vottene var lekre og inspirerte også meg til vottestrikking :-)

    SvarSlett
  2. Veldig koselige votter! Skikkelig fargeglade gledesspredere. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du sorterer restene dine jeg. Jeg klarer nemlig heller ikke å kaste små nøster, men de lever sitt eget kaotiske liv i en plastkasse, uten at det blir noe fornuftig av dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Garn av samme type og tykkelse bor sammen. Jeg er heldig og har et helt skap til garnet (tjoho!) og der har hver tykkelse sin skuff. De minste restene bor i en liten eske i den hylla, og er nøstet pent opp. Pene nøster som er nøstet opp med nøstemaskin ser mer innbydende ut enn nøster som er bare hivd oppi sammen med de andre.

      Slett
  3. Fantastisk, elsker dine regnbuer :)

    SvarSlett
  4. Kjempefine votter, og et godt tips. Jeg har nemlig også veldig mange rester, men de siste resteprosjektene mine har medført at jeg har måttet kjøpe inn nytt garn til å supplere. Det blir jo ikke så praktisk, så sånne stripevotter er et godt tips.

    SvarSlett
  5. Vottane blei veldig fine! Blir glad over å sjå på dei, og veldig inspirert til å strikke regnbuevottar eller sokkar!

    SvarSlett
  6. Enig, jeg digger små totråds fargesprakende gladrester:)

    SvarSlett
  7. Jeg driver også å strikker opp smånøstene. Syns det er morsomt - man må hente frem kreativiteten, og resultatet blir ofte morsommere enn med bare ensfarget garn (skrev faktisk et lignende blogginnlegg om rester og votter senest i går, det kommer snart på trykk trur eg). Kunne startet vottefabrikk og holdt på i det uendelige med restevotter - men det er jo andre prosjekter som dytter i køen også...

    SvarSlett
  8. Inspirerende! Både fargene og vottene :)

    SvarSlett
  9. Så mye fint garn du har der :) Selv oppbevarer jeg de minste restene i et stort norgesglass og sparer til en stripegenser i alskens farger. Eventuelt kan jeg jo herme etter de fine vottene du har strikka!

    SvarSlett
  10. Å, herlig herlig! Kjempefine votter og super inspirasjon:-)

    Selv om jeg prøver å slanke mitt altfor store garnlager så er det faktisk fint å ha et lite utvalg i en kvalitet til impulsive ideer som må settes i live med en gang, og bare for inspirasjonen sin del! Jeg har også alle regnbuens farger i tynn ubehandlet ull:-)

    SvarSlett
  11. Åh, så fine! Da jeg cyklede i på arbejde i morges med hullede vanter tænkte jeg også på at jeg måtte i gang med et par - og sikke en fin inspiration :)

    SvarSlett
  12. Jag har en burk där jag samlar såtrådar. Ibland tar jag en näve och slänger in i kardmaskinen när jag kardar ull. Kan bli rätt kul i de handspunna garnerna. Riktigt fina vantar också!

    SvarSlett
  13. Kult med resteinspirasjon, gikk faktisk i gang med det selv etter jeg leste innlegget her i går :)

    SvarSlett
  14. Kunne ikke signert nok på dette innlegget! Og du er i en egen klasse når det gjelder fargekomboer!

    SvarSlett
  15. Herlige votter! Kan jeg spørre hvilken oppskrift du har brukt? Gulfargen du spurte om på stripebuksen min er Gollum;)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg strikker de litt etter følelsen, og måler underveis på ungene. Flaks at jeg har håndmodeller tilgjengelig.

      Slett
  16. Så gøy med farger! Jeg har masse garnrester, men det er stort sett blått, grønt og brunt. Dette innlegget inspirerte meg til å bestille en garnblomst. Gleder meg til å teste nye fargekomboer :)

    SvarSlett
  17. Veldig fine votter og skikkelig inspirerende. Takk!!!!!

    SvarSlett
  18. Så herlig skrevet! Ha en fantastisk helg!

    SvarSlett
  19. Garnnøster kan absolutt gjøre en lykkelig! Jeg har skrevet litt om bloggen din på min egen strikkeblogg i dag: http://kanjegstrikkenaa.wordpress.com/2013/10/25/rock-n-bloggroll/

    SvarSlett
  20. For noen fine og fargerike votter! Synd jeg ikke er så glad i å strikke votter, ellers så kunne jeg også kvittet meg med noe restegarn på den måten.

    SvarSlett
  21. Sikke en sød idé!
    Og sikke nogle søde vanter. Hvordan har du lavet glidende overgang på de lilla/pink vanter?
    Inspirerende blog og fantastisk leg med ord!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vottene er strikket i dobbel tråd, så ved fargeoverganger strikker jeg noen omganger med en tråd av hver farge= mykere overgang.

      Slett
  22. Hihi! Ja, hører at det er stor arbeidsledighet blant tidligere ansatte på hittegodsen etter at du flyttet! Morsomt skrevet! Ikke så vanskelig å bli inspirert av så flott restegarn i glade farger! Flotte votter du har strikket!

    God helg til deg!

    Ingrid

    SvarSlett
  23. Herlige votter. Smånøster er det som inspirerer meg aller mest her hjemme tror jeg. De blir ofte omformet til sokker. Nå ble jeg fristet til å strikke votter, men skal klare å holde meg unna enda en stund.
    Etter inspirasjon fra "Ull i bruk", så blir det litt egostrikk etter jeg er ferdig med en genser til minstemann.

    SvarSlett
  24. Votter er kjekke småplagg å strikke, og eie:)
    Herlige bilder, herlige farger! Jeg skal strikke votter i helga!:)

    SvarSlett
  25. Votter er supert.
    Lurer litt på hvordan du strikker tomlene?
    Du øker for tommelen i overgangen mellom to pinner??

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg strikker en maske på omgangen først, og så øker jeg en, strikker en, øker en, og strikker rett ut omgangen. Så en omgang uten øking. Deretter strikk en, øk en, strikk 3, øk 1 , og rett ut omg. Det blir to masker mer i kilen hver omgang,

      Slett
    2. Når kilen er ferdig og maskene settes på tråd, hvor mange legger du opp til fortsettelsen. En slik at du har samme maskeantallet igjen som da du begynte eller flere?

      Slett
    3. Like mange som da jeg startet før kilen. De som øker ut etter tommelen blir for brede, synes jeg.

      Slett
  26. Restenøster er herlige saker! Jeg har også mange av dem, ikke så små nøster heller. Tantebarna får ofte votter av restegarn, de liker tovede votter. Etter jul skal jeg få tid til å strikke opp noen par takket være inspirasjonen herfra :)

    SvarSlett
  27. Mange små nøster kan absolutt gjøre en både glad og lykkelig! Særlig når de er i så mange fine farger :) God helg videre!

    SvarSlett
  28. Åå, nå ga du meg noen ideer til å få brukt litt av den stadig større mengden av restegarn!

    SvarSlett
  29. Sånne smånøster i herlige farger har alltid fått det til å krible i magen min. Kan tilogmed huske det skjedde da jeg var liten og ikke kunne strikke. Ville lage noe, men hadde ikke evnene. Heldigvis har eg det nå! :-) Takk for mye fin inspirasjon! :-)

    SvarSlett
  30. Kjempefine votter, og en flott måte å få brukt opp smårester. Har ei frøken som ønsket like fargerike votter, så her må det stupes ned i garnlageret. Har du forresten instagram??

    SvarSlett
  31. Så fine votter :D

    Jeg driver selv å strikker votter av litt restegarn :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.