29. desember 2015

Best of 2015


Romjula er tiden for årskavalkader; la oss like gjerne hoppe i dem! Til glede (?) for gamle og nye lesere presenterer jeg strikkefaktaene i diagrammer, etter å ha knust tallene i Excel først. Aaah! Ingenting som en Excelpresentasjon til å redde kvelden, eller hva? 



Forbruket av garn har vært høyt i år som alle andre år, 5,2 kg garn ble strikket opp fordelt på 62 prosjekter og de målte 17,6 km. Jeg har jogget mindre enn 17,6 km i år, sånn for å sette i perspektiv. 

Men sånn lagermessig er balansen på minussiden, noe som jeg er godt fornøyd med, siden det betyr at jeg ikke glemmer at jeg har garn i hus, men prøver bruke det jeg har. (Alle garnbutikker som nå lurer på om de må sende ut oppsigelsesbrev 1.jan kan puste ut, jeg handler friskt ennå. Jeg husker bare på garnlageret og.) Balansen viser 1,6 kg i minus, noe som tilsvarer 32 nøster. Ikke verst. 



Hvem har fått de 62 prosjektene, da? Er det umulig å komme inn i gangen deres? 

Vi har fått større gang. Det hjalp. Det produseres til husstanden ennå, vi feminine i husstanden leder med 12 mot 2, men det har noe med mann og sønn som ikke forguder ull i like stor grad som strikkeren selv. Tantestrikk ligger godt an, det lønner seg å være liten og søt, så får du ull av tante. Selv juletreet (kategori tøys), fikk mer ull enn mannen. Ups. 




Hva strikker du? 

Jeg tror hvert år at jeg strikker noe innmari med gensere og jakker for det er morsomst, men blir like overrasket over at votter og luer er så høyt på lista. Naive meg. Votter dominerer pga Eventyrvotteboka, er man med på bokutgivelse om votter, så blir det noe av repetoaret. Antall hjerner slår antall bukser. Jeg har det i huet, ikke i beina. 






Hvilke farger brukte du?

Et rimelig fargerikt år, tross grått, svart og hvitt i mengder! Kort sagt strikkes det etter innfallsmetoden, noe du ser når jeg kler på meg (=lite matchende sett, en vakker dag skal jeg kanskje strikke ting som passer sammen osv. Minmote har ikke tatt kontakt for gjesteskribent, for å si det sånn.) 

Ny farge av året er oker/konjakk. Brukt tre ganger. 

Og nå til kåringene! Ta på dere festantrekket, rull ut den røde løperen, smell fyrverkeriet, kyss katta og gjør deg klar til å møte vinnerne! 


Årets prosjekt: 


IMG_2890

Dragegenseren!  Fordi den er fantastisk fin, ble akkurat som jeg hadde sett for meg, og fordi han bærer den med stolthet, og får komplimenter for den.  Og det er verdt alle timene med strikking. Selv designeren av vottemønsteret som jeg brukte til dragene kom med komplimenter. Purr. 

Årets bok: 
Eventyrvotter! Takk til alle som har sagt hyggelige ord, kjøpt boka, blitt med i facebookgruppa Vottelauget og Eventyrvottene, og strikket vottene fra boka, gjerne med enda mer variasjoner enn vi la inn! Oioi! Det er veldig moro å gi ut en fysisk bok! Fin ble den og. Og det å få være med i et strikkefelleskap med strikkerne bak boka, det er ubetalelig. Fine folk, ja. 





Årets strikk i offentlighet:
Jeg har strikka mye offentlig. Men strikking på Aschehougs hagefest toppet det nok. Det er aldri feil å strikke. Neida. joda.

Boka gav meg anledning til å reise i strikk; jeg har fått vært på Løten og fjaset for mange fremmøtte, og vært med på åpninga av votteutstillinga til Nesna museum. Hva vet hva neste år bringer? 


IMG_4465

Årets PHAIL:
Boblejakka. Jeg fniste godt av ordspillet på boblejakke, men jakka byttet plass på lengde versus bredde, og må derfor strikkes om. Men ikke nå. Søt modell veier opp. 

IMG_3537

Årets dille: 
Kaldfarging. Neste år skal jeg teste med varme og. Farging er kjekt, gitt. 

Årets garn;
Det har stort sett med det siste garnet jeg har tatt i, men Drops Air var stas. Sånn blow yarn er artige saker, fiber som er blåst inn i en strømpe, og dermed er superlett i forhold til andre garn i samme tykkelse. Ok, så er det kunstfiber i, noe jeg ikke ville tatt i med ildtang for noen år siden, men det der med barn og kløe... det legger tyngde i vektskålen. Og finull! Til votter. Knall. 

Årets tall: 
TO MILLIONER! Fytti! Det er ikke bloggtoppen ennå, og jeg vurderer ikke bytte jobb, men oioi, så kjekt at en strikkeblogg fenger såpass mange over lang tid! 



IMG_3076

Årets flørt: 
Lingarn. Jeg er ikke overbevist at det er greit å strikke med, men så digge plagg det blir! Grønt garn ble også kjøpt inn i mengder, uten at det viste mer grønt på fullførtstatistikken. Neste år? 




IMG_4640


Flest gjentagelser: 
Blåbærvotter! Blåbær kommer i flertall, altså ble det mange blåbærvotter i år. Og så ble jeg opphengt i hjerner. 3 stykker ble det, før jeg gikk lei.

IMG_4339

Mest brukt:
Der kommer dragegenseren og hjernelua igjen. Perfekt tykkelse og mønster på genseren, og hjernelua er så gøy at den er i bruk daglig. Det hadde jeg ikke helt forutsett da jeg strikket den til Halloween.

Årets duppeditt: 
henger sammen med hjernene. Strikkemølle er redningen når du skal lage icord herfra til månen. Anbefales.

Årets blues: 
Jeg mistet fuglevottene mine, de fineste. Og de er på frifot ennå. Sukk.


Og årets store glede; jeg har blitt med i strikkeklubber igjen. Takk for at jeg får henge med dere, folkens! Det er noe eget med å nerde litt, og spise kake.

Planer for 2016? 
Ungene vokser og trenger nye gensere. Strikkemessig er det HURRA, siden det er moro. Selv har jeg lyst på flere strikkejakker, men har ikke konkludert med hvilke ennå, men at det trengs å fornyes litt. Og litt mer votter?


Takk for 2015, folkens! Bloggen lever videre, selv om Instagram konkurrerer om folks oppmerksomhet. Det er mindre plass til fjas og tekst på Insta, så jeg er oldis, og henger som blogger ennå. Takk for dere er innom og kommenterer og leser en gang i blant. Det er motiverende for en strikkeblogger.


(Og om du ikke får nok av kavalkader, her ligger kavalkadene for 2014, 2013, 2012, 2011,2010, 2009 og 2008. )

26 kommentarer:

  1. Tak for en sjov, pudsig og inspirerende blog! Det er altid en fornøjelse at kæmpe sig igennem norsk, bruge hjernekapacitet og tid på at oversætte det til dansk, og til sidst en forsinket reaktion i form af en haha-oplevelse.
    Jeg glæder mig til at følge med i 2016. Godt nytår ☺

    SvarSlett
  2. Tak for en sjov, pudsig og inspirerende blog! Det er altid en fornøjelse at kæmpe sig igennem norsk, bruge hjernekapacitet og tid på at oversætte det til dansk, og til sidst en forsinket reaktion i form af en haha-oplevelse.
    Jeg glæder mig til at følge med i 2016. Godt nytår ☺

    SvarSlett
  3. Elsker årskavalkadene dine! Godt nytt blogg- og strikkeår, gleder meg til å følge deg neste år også :)

    SvarSlett
  4. Elsker årskavalkadene dine! Godt nytt blogg- og strikkeår, gleder meg til å følge deg neste år også :)

    SvarSlett
  5. Nok en herlig oppsummering! Slett ikke verst. Utrolig mye flott og spennende fra din kant til tips og inspirasjon. Always!

    Ser frem til å følge deg videre i 2016. Er ikke den ivrigste på kommentarer, men holder et øye til bloggen og din herlige innfall :D

    Godt nytt år! :))

    SvarSlett
  6. Artig kavalkade! Imponerende utholdenhet på strikk, litt mindre utholdenhet på jogging. Helt likt som her i huset. godt nytt år. IG er kjapt, men bloggen gir mer. Jeg henger med som fast leser også i 2016.

    SvarSlett
  7. Love it! I år også :)) Du er en mester på statistcs, bøy i hatten for deg :))

    SvarSlett
  8. Så kjekt med kavalkade! Nå som jeg har fått en strikkekalender, kan kanskje jeg også gjøre meg notater om prosjektene, som ender i en kavalkade til slutt;) har ikke peiling på hvor mye garn jeg har brukt, kjøpt eller lagret:) jeg er veldig glad for at folk vil blogge. Mye fint på Instagram, men jeg får ikke den infoen jeg trenger der. Hvilket garn, mengde, pinnestr m.m, alt som er nyttig. Men fint å sjekke der, når en vil se ulike fargesammensetninger på f.eks en kofte.

    SvarSlett
  9. Artig å se strikkeåret på den måten. Og bloggen må du fortsette med, den er en av favorittene! Gleder meg til å se hva du tryller fram i 2016. :)

    SvarSlett
  10. Dette er like gøy hvert år. Så utrolig kult med diagrammer og regneark. Og for en svær produksjon - du er en reser med pinner Merete :-)

    SvarSlett
  11. For en flott kavalkade! Det er morsomt å se strikkeåret satt opp i ulik statistikk :D Håper du får en fint strikkeår 2016 :)

    SvarSlett
  12. Jeg digger disse strikkeoppsummeringene dine altså. Like morsomt å lese hver gang. Du har som alltid hatt et flott og produktivt strikkeår. Ønsker deg alt godt for det nye året og håper du får mye strikketid. Gleder meg til å følge deg i året som kommer også.

    SvarSlett
  13. Jeg læser med - er vild med årsopgørelsen. Så mange fine ting. Kan nu godt forstå dragegenseren vandt. Den er så flot! Spændt på hvad 2016 bringer!

    SvarSlett
  14. Juletreet fikk mer ull enn mannen! Haha! Det viser essensen av det jeg liker aller best ved bloggen din: Humor! Humoristisk strikkeinspirasjon, bedre blir det ikke på nett. Så takk, Merete, takk for at du gidder, år etter år. Woho! Godt nytt år!

    SvarSlett
  15. Morsom oppsummering! Imponert over strikkinga på hagefesten!

    SvarSlett
  16. Herlig oppsummering! Imponerende tallknusing såvel som strikkeproduksjon :) Godt nytt inspirerende år!
    Strikkfrid

    SvarSlett
  17. Takk i lige måde! Du er virkelig en mester både i strikk og ord! Godt nyttår!

    SvarSlett
  18. Takk for det gamla ... Alltids kjekt å hilse innom. Blir noen meter garn i løpet av et år. Kjekt at vi er flere som blogger selv om Insta og Fjesboka flommer over av strikkesider, grupper osv ,,, Ha et fint strikkeår i 2016 :-)

    SvarSlett
  19. Som alltid en underholdende og fantastisk flott kavalkade! Min kommer i morgen utpå dagen, men den er tørr og kjedelig i forhold til din :)

    SvarSlett
  20. Så flott kavalkade du har laget :-)

    SvarSlett
  21. God produksjon! Og bra at du holder liv i bloggen. Jeg har nedprioritert den det siste året, men leser fortsatt mange :) God strikking i det nye året!

    SvarSlett
  22. Alltid like artig å lese statistikkene dine :)
    Godt nytt strikkeår!

    SvarSlett
  23. Du har jo hatt et skikkelig eventyrår! Glad du ikke har gått lei av blogging, kjekt med litt mer enn bilder på instagram.

    SvarSlett
  24. Årets favorit er også min favorit fra bloggen - den dragesweater er simpelthen for fantastisk! Dejlig gennemgang fra en fantastisk blogger og strikker - tak fordi du holder ved og giver inspiration og humor på bloggen!

    SvarSlett
  25. Godt nyttår. Alltid morsomt å innom bloggen din, morsomme innlegg og god inspirasjon.

    SvarSlett
  26. Fantastisk produksjon og oppsummering! Eg gleder meg til å sjå kva du skal strikka i 2016. Det er alltid morosamt og inspirerande å lesa bloggen din! Kristin

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.