18. januar 2015

Loppe på reisefot

IMG_2393

Det er alltid en fordel å ha et strikketøy med. Jeg og sønnen reiste en kjapp tur (om du kan kalle en togtur på femten timer for kjapp) for å overta nyhuset og hilse på nyklassen hans, og lang togreise og flyreise hjem betyr masse strikketid.

Dårlig vær da vi dro gav dårlig tid til forberedelse, og det gjorde at jeg bare røsket med meg pinner, ymse nøster med Pickles Pure wool og mønsteret Barneloppa, uten de store tankene om hvilke fargerekkefølge jeg ville ha i bærestykket. Men det funker finfint å ta det litt sånn på sparket.




Jeg har Loppa selv i grått og gult, og har tenkt at det var moro å strikke barneversjonen om den kom en gang, om enn ikke i samme farger, siden vi har litt ulike fargepreferanser, og det å matche mora si ikke alltid er øverst på ønskelista.

Så det blir jakker med helt forskjellige uttrykk, noe som er moroa med strikking.


 IMG_2406

Jeg kom et godt stykke ned på bolen på veien, siden jeg kjører lusefritt på denne jakka og. Mye nervepirrende venting på flyet på vei hjem gav speedstrikking (vinterreising innebærer forsinkelser og nervepirrende tid før man vet om man kommer frem eller ikke den dagen, heldigvis hadde jeg blodtrykkssenkende strikketøy, og en blid og kjekk åtteåring med som reisefølge).

 Sukkersøtt på toppen møter hverdagsgrå, og sammen funker det finfint. Et morsomt mønster å strikke!

Jeg får gi bort et mønster på barneloppa av Pinneguri, så om du har lyst til å strikke jakke til et barn mellom 1-9 år, så kan mønsteret anbefales, og til og med vinnes her. Gi et pip i kommentarfeltet før tirsdag, så trekker jeg på tirsdag kveld.

77 kommentarer:

  1. Det var en veldig fin genser. Likte både den du har strikket i voksenstørrelse og den i barnestørrelse😊

    SvarSlett
  2. Rosa og grått er fint sammen :-).

    SvarSlett
  3. Akkurat passelig med litt sukkersøtt på toppen!

    SvarSlett
  4. Jeg var jo heldig at vinde sidste gang. Måske jeg er heldig igen :-)
    Det er et super fint mønster :-)

    SvarSlett
  5. Flott barneloppa og din er berre kjempeflott <3.

    Dati

    SvarSlett
  6. Veldig fine jakker! Artig å sjå kor ulike to jakker etter same mønster vert :)

    SvarSlett
  7. Pip!! Den var lekker! Kjenner godt til nordover-forsinkelser ja, tror aldri jeg har vært presis hjem vinterstid. Litt av sjarmen det;)

    SvarSlett
  8. Ungene her trenger alltid flere strikkejakker (eller, strengt tatt gjør de vel gjerne ikke det - men moren har lyst til å strikke flere!) så jeg blir gjerne med i trekning. Loppejakkene er jo så fine!

    SvarSlett
  9. Gratulerer med ny bolig! Jeg håper flytteprosessen deres går smertefritt.
    Loppaen din er så fin! Og det blir barneLoppaen også! Den kler å være av-loppet også synes jeg :-)

    SvarSlett
  10. Barneloppe ser artig ut. Enn om jeg kunne lage den like fint og raskt!

    SvarSlett
  11. Denne er bare fin og jeg har selv garn og mønster klart, mangler bare tid men den fristes. Jeg regner med at når jeg strikker denne så skal også mine to små barnebarn (2 og 4 år) også ha den, for jeg må strikke trippelt når jeg strikker til meg selv. Da jeg strikket Sinnasaujakken så ga den eldste klar beskjed om at hun ville også ha. Mora spurte hvordan farger hun skulle ha og da var svaret klart: Like farger som mor!!! Syntes denne er litt artig og jeg har spurt interessant om hvor lenge hun skal ha likedan som bestemora. Ha en fortsatt fin (strikke)søndag :)

    SvarSlett
  12. Skal bli godt å komme seg bort fra Widerøes melkerute og slippe å sjekke yr hvert femte minutt på reise nå, da ;)
    Søt loppe du strikker! Har allerede kjøpt mønsteret, men kan kanskje prøve å vinne det til mamma (nyfrelst pinneguri-fan)?

    SvarSlett
  13. Nydelige farger sammen! Frister veldig å strikke denne 😊

    SvarSlett
  14. Kjempefin fargekombo! Dette mønsteret må nukk skaffast uansett vinnarlykke eller ei!

    SvarSlett
  15. Jeg piper som bare det! Veldig fine farger du har valgt, synes jeg. Har lyst til å strikke en jakke til meg selv i år, men det er mye surere å bomme med klipping etc i str XL enn i str 8 år. Og siden 8-åringen trenger ny jakke (og den lille niesen på halvannet sikkert også trenger en) krysser jeg fingrene for å vinne mønsteret!

    SvarSlett
  16. Så utrolig lekker!!
    Jeg MÅ en eller annen gang komme meg til å strikke noe slikt til meg selv!
    Råmisunnelig, rett og slett!

    SvarSlett
  17. Fine farger og stilig bilde! Blåser det?? Jeg har også lyst til å lete i restegarnet mitt og strikke ei barneloppe!

    SvarSlett
  18. Den jakken blir fin den! Greit å ta litt på sparket av og til. Kjenner til det med å bare røske med seg garn og pinner. Jeg vil gjerne prøve meg å ei loppe jeg! Har to små som trenger å fylle opp skapene med ull:)

    SvarSlett
  19. Flotte fargekombinasjoner på begge to!

    SvarSlett
  20. Kjempe fine farger! Dette er en av koftene som bare må strikkes når tiden vil det ☺

    SvarSlett
  21. Jeg har akkurat fullført nøstebarnjakke til vesla, som ble så liten at den egentlig ikke passer ei uke engang.. Så jeg trenger et annet mønster til den jakka jeg må forte meg å strikke! Barnelopper passer nok fint, også i overført betydning til ei snuppe på 3 med bare ett gir - høyt�� Henriette - henr-a2@online.no

    SvarSlett
  22. Jeg driver med voksen-loppe, men fikk veldig lyst til å strikke barneloppe til lillesøster!

    SvarSlett
  23. Det ser ut som om det er stiv vind der oppe i nord! Jakka ble jo veldig fin, selv uten planlegging :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det slo meg også, men jeg tror de driver med billedmanipulering. Der oppe i nord ;)

      Slett
  24. Flotte farger! Barneloppe til barn med lopper i blodet hadde jo vært noe ;-)

    SvarSlett
  25. Kjempefin jskke! Hadde vært gøy å prøve seg på :)

    SvarSlett
  26. Blåser det litt hos dere? pass på så jakka ikke blåser bort! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Vi har hatt storm og kolonnekjøring over fjellet tidligere i uka, nå er det bare litt surt og vind.

      Slett
  27. Veldig fin jakke som kunne passet snuppa mi :-)

    tina_gunther@hotmail.com

    SvarSlett
  28. Åja, det har jeg veldig lyst til. Det blir storesøster på sju som eventuelt skal få velge farger so hun vil helt selv!

    SvarSlett
  29. Fine farger på en fin loppa 😊

    SvarSlett
  30. Rosa og oransje og lilla er barnefint :] Jeg vil vinne barneloppa!

    SvarSlett
  31. Vil gjerne vinne mønster på barrneloppa så de to niesene i Danmark kan få fine og varme jakker.

    SvarSlett
  32. Pip!!

    Veldig fin. Har masse garn som kan passe.

    SvarSlett
  33. Har et bonusbarnebarn på snart tre år som helt sikkert hadde kledd ei loppe veldig godt! Har jeg flaks og vinner her er det ikke mer å lure på :)

    SvarSlett
  34. Veldig vellykket "medrøsking" av garn til denne reisen. Jakken blir kjempefin! Jeg kunne gjerne tenkt meg dette mønsteret.

    SvarSlett
  35. PIIIP ;) Flott loppe i flotte farger foresten :)

    Mvh HildeGV ( www.hildegv.com )

    SvarSlett
  36. Artig å sjå fargevala dine - og alle dei andre som etterkvart dukkar opp på ravelry (ja, og ymse andre nettsider). Er dette automatisk ei jentejakke (altså, ikkje di sukkersøte, men mønsteret)? Eller synest du/de det også kan fungere på gutar, då tenkjer eg barnehagealder? Eg trur eg skal prøve meg på ei i grøne, gule tonar, kanskje passande til eit lite skogstroll som finst her i heimen, typ dukke fram bak mosegrodd stein og leike Ronja Røverdotter - berre våren kjem. Og det er akkurat tid nok fram til våren for å rekke ei barneloppe, ei mini-tuin, ei kofte frå Kofteboka, eit par pulsvottar, nokre eventyrlege vottar, ei lue, ei, ei...... vinteren er lang, jippi!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble her ei jenteloppe, siden det er mest etterlyst jakke til yngste, eldstemann foretrekker gensere. Så jeg kunne fint ha strikket denne til gutta. Mønsteret har et bilde av en kjekkas i loppa, så det er ikke bare jentene som får.

      Slett
  37. Jeg vil gjerne strikke en barneloppe, så jeg gir et pip;)

    SvarSlett
  38. Imponerende reisestrikking. Nettopp kommet hjem fra helgetur, og klarte kun å produsere 6 cm ensfarget strikk. Men det kommer flere dager. Flotte farger. Håper nyhuset var fint og nyklassen grei.

    SvarSlett
  39. Oj, den kunne være fin at strikke til mit barnebarn. Krydser fingre :)

    Britt
    kamelen@blomsterriget.dk

    SvarSlett
  40. Så fint det er med rosa og oransje sammen! Jeg vinner gjerne mønster til barneloppe.

    SvarSlett
  41. fin barneoppdragelse, friske farger, tipper lillefrøken liker? Sporty reisestrikk, jeg er for dårlig til å spontanvelge fargekombinasjoner sånn i farta, imponert! du har en treffsikker fargesans!

    Ønsker meg gjerne oppskrift på ei barneloppe! Ellers tror jeg forøvrig at jeg hadde to barnelopper å følge til skolebussen i dag, vi har nemlig ENDELIG fått snø her i Vestfold! Måtte mere komme og våren vente en god stund... Loppehoppende glede hos store og små!

    SvarSlett
  42. Wow! Du strikker jo super-raskt. Kjempe fin jakke.
    linncharbo@gmail.com

    SvarSlett
  43. Stilige jakker! Ble veldig bra fargekombinasjon, tror ikke æ kunne tatt det sånn på sparket..

    Æ vil gjærne prøv mæ på ei barne loppe :) har akkurat strikka min første genser, rullegenser fra nøstebarn i str 1/2år, så nu er æ klar for nye utfordringa! :)
    Hilsn Kjersti S Anthonsen,
    mail: kjersti_and88@hotmail.com

    SvarSlett
  44. Pip, jeg er med! Har to snupper på to og fire som jeg gjerne vil strikke barnelopper til :) Hilsen anesgu på raverly.

    SvarSlett
  45. Supre jakker til både mor og datter:)
    kristin@dyrhaug.org

    SvarSlett
  46. Så søt fargekombinasjon. Likte godt fargekombinasjonen på din også, men en liten jente setter nok mest pris på den du strikker nå:) Jeg har veldig lyst på oppskrift på en slik en loppe :)

    SvarSlett
  47. Åh, pip i kommentarfeltet! Kjempefin blir den!

    SvarSlett
  48. Flott jakke, super blogg! ;) Fulgt deg i årevis, må inn her å leite etter inspirasjon rett som det er. Helsing Randi

    SvarSlett
  49. Piper litt jeg også. ;)

    Flott loppe, og et strikketøy er jo obligatorisk på lange reiser. Håper både hus og ny skole var bra!

    SvarSlett
  50. Pip-pip! Har 5-åring og 8-åring som jakka hadde passet supert til :)

    SvarSlett
  51. Jeg har fundert lenge på barneloppa, i allefall siden mønsteret kom ut. Men så har hverken jeg eller jenta vert helt overbevist, det er liksom ikke helt henne. Helt til du slår til med fantastiske rosaoransje toner, det er min jente! Tusen takk for , som alltid, fantastiske mengder inspirasjon.

    SvarSlett
  52. Fin jakke, og mønsteret vil eg gjerne teste!
    Lykke til med flytting!

    SvarSlett
  53. Pip! Den kunne jeg tenke meg å strikke til dattera mi :)

    SvarSlett
  54. Hei! Piper meg til et lodd jeg og. Og passer på å takke for mange år med kos og latter og strikkeopplæring- og inspirasjon!
    Hilsen Susanne

    SvarSlett
  55. Å den lilleloppa var helt fantastisk, akkurat nok farger på den :)
    Vi nordlenninger har nok fått utdelt vår porsjon med tålamod.
    Lykke til med flyttinga når den tid kommer.

    SvarSlett
  56. Knalltøff barneversjon! Jeg strikker gjerne denne til datteren, og hiver meg med i trekningen.

    SvarSlett
  57. Et pip herfra også - eg strikker Loppa til meg sjøl men med lus/lopper. Blir det barneloppe så blir det nok uten. Fine fargekombinasjoner på begge dine Lopper, forresten :-)

    SvarSlett
  58. Kjempefine fargekomboer, på både voksen-og barneloppa! Skulle gjerne strikket sånn til min 7-åring:-)

    SvarSlett
  59. Pip pip...blir gjerne med på trekning! Takk for en flott blogg, jeg leser og koser meg med hvert eneste innlegg!!

    Mvh julie@greftegreff.com

    SvarSlett
  60. Pip-pip! Likte sukkertøyfargene dine :)

    SvarSlett
  61. Kjempefin reise-loppe! Så pip fra meg:)

    SvarSlett
  62. Jeg piper med i kor. Synes loppa er nydlig.
    Forresten er jeg veldig glad i bustegutten din også. Herlig.

    SvarSlett
  63. Åh, jeg er gerne med. Venter et lille bonus-barnebarn lige om hjørnet, så det vil være alletiders med en loppe :)

    SvarSlett
  64. Pip! Veldig fin jakke du lager! Likte fargekomboen godt:-)

    SvarSlett
  65. PiP herfra å ;-) Med etpar småjenter i nær famile vil denne passe akkurat. Nydlige farger ;-)
    Kari M

    SvarSlett
  66. Eg har fleire barnebarn i den alderesgruppa, så loppa hadde vore super å vinna!

    SvarSlett
  67. Pip, pip! Den vil jeg også strikke:-)
    Kari

    SvarSlett
  68. Pip! Jeg krysser alt jeg har for at jeg vinner barneloppa. Hadde vært en finfin premie til meg siden jeg snart(om 3 uker) er ferdig med praksisperioden og får tilbake litt strikketid. :)

    mvh camillaheggdal41@msn.com

    SvarSlett
  69. Et pip herfra med ønske om å vinne finfin oppskrift fra din finfine blogg!
    torunnhelen@gmail.com

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.