31. januar 2015

Himmelsk lapskaus

059

Du som strikker så fort, du har sikkert ikke noe restegarn liggende, du strikker det jo fort opp! - sa noen til meg i spøk. Tror det var spøk, iallefall.

Restegarn blir fort litt kjedelig og tatt for gitt, selv om man har mange historier sammen. Gulnøstet er fra Bånsull i Kristiansand, som Cecilie sporet opp for meg, den lysegrønne er restene etter påskekyllinggenseren, ymse lillanøster fra Danmarksferie med besøk hos Fandango, og alle nøstene har en historie å fortelle.

077

Men ofte så er det annet garn som er mer fristende.

Restegarnet og jeg mister litt gnisten til tider, det er garn som jeg har kjent så lenge, og nye bekjentskaper er mer spennende. Så for en god stund siden tok jeg og nøstene en liten fototur ut, og ble kjent med fargene på nytt. Bare brukte litt tid sammen. Vi droppa kinodate, men en tur ut i fjærsteinene ble det. Og ble minnet på hvor mye fint garn jeg har.

003

Sånne møter bærer frukt. Noe ble det ut av det.

En real restefestvott, med stor trådfest. En sånn fest som holder på i tre dager til ende.

020


Jeg strikket et repeterende trekantmønster og byttet farge for hver nye rad med trekanter, så det ble mye fargebytter, og vottene ble storbarnsstørrelse, så de ble etterhvert liggende på vent i gavekassa, i påvente av kalde hender.

Og rett og slett glemt litt av.Et helt år har de ligget og ventet. Helt til noen trengte to par votter sørpå. Da var jeg jo halvveis allerede!

022

Dobbel tråd med ymse totrådsgarn gir varme votter. Og seksti gram av garnlageret fikk en ny sjanse. Fikk lyst på sånne selv, jeg! Og jeg har nok garn å ta av.


Untitled

Vottepar to ble ikke like fargerikt, men raskere strikket i to farger.
Barnehagevotter i Viking sportsgarn, totalt 55 gram av grått og blått sammen.
Strikket i striper fordi stripes have more fun.


13 kommentarer:

  1. Fantastiske trekantvotter!!! Dån!

    SvarSlett
  2. Se der ja, barnehagevotts til (små)folket =))

    SvarSlett
  3. Rester er også garn, og disse nydelige vottene viser virkelig det :)

    SvarSlett
  4. Dette var restegarnprosjekt helt etter min smak. Takk for inspirasjon nok en gang.

    SvarSlett
  5. Åh, så fine trekantvottene var!!

    SvarSlett
  6. Det var mange glade, fine farger! Liker bakgrunnsfargen du valgte, synes vottene ble litt roligere av den :)

    SvarSlett
  7. For en fantastisk måte å bruke opp litt restegarn på! Her sendte jeg akkurat en diger pose brukt og ubrukt garn til barnehagen. De ble kjempe glade og jeg får plass til nytt garn. Vinn - Vinn!

    SvarSlett
  8. Nydelige de fargerike vottene, hjerter ut av øynene smilefjes.

    SvarSlett
  9. Så mye flott restegarn, herlig med masse farger, mitt restelager er ganske så kjedelig… må få strikket noen votter til twinsen snart, dine var kjempefine! Ha en fin, ny, uke!

    SvarSlett
  10. For noen herlige restegarnvotter!!! Du er rå! Og at den festen varte i tre dager det tror jeg på!

    SvarSlett
  11. Jo mere man strikker, jo mere restegarn får man, sådan tror jeg, at ligningen er. Restegarn skal bare ligge og vente på, at det rigtige projekt kommer forbi, så giver det dobbelt glæde, når det endelig kommer frem i lyset :)

    SvarSlett
  12. Herlighet - FOR noen fine restegarnsvotter! Og det gule garnet har akkurat den gulfargen jeg sliter med å finne i garnbutikken. Hvorfor kan ikke flere garnprodusenter lage akkurat sånn gulfarge?!
    Pludrehanneklem

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.