12. februar 2014

Her strikker jeg

003

Jeg er en offentlig strikker, så strikketøyet er med i veska omtrent bestandig (ventetid hos lege = strikketid, vente på Viking = strikketid, vente på ferje = strikketid, alt som ellers kunne gitt høyt blodtrykk = strikketid)
men jeg strikker jo mest hjemme på kveldstid.

Vi har plass nok til at jeg har tilbud om eget hobbyrom nede, men jeg trives best i stua. Strikketøy er som skapt til sofakroken, og eneste er at jeg har en tendens til å overta hele stuebordet med dupeditter og garn og pinner. Jeg lover bot og bedring støtt og stadig, siden det tross alt er et fellesrom, så jeg prøver hardt å legge ting i strikkekurven, på hylla under bordet eller noe.

002

Vi gjorde et godt ryddeforsøk med å kjøpe en kommode på IKEA som brukes som bord, med to store skuffer i, der jeg kan legge oppi alle dupeditter jeg må ha tilgjengelig i stua  (vi snakker om at jeg i tillegg har et garderobeskap med garn og ymse i kjellern)

Og det funker gaaaanske greit. Målet var at strikkekurvinnholdet skulle flytte inn her, men den kommer i tillegg, for garn tar plass.

Det er plass til
mønsterhefter i bruk/til inspirasjon/skal snart brukes/er brukt,
6 målebånd
pinnemålere
sikkerhetsnåler
maskemarkører
strikketøy på hold
strikkepinnemapper
strikkemappe til utebruk
ingefærdrops fra Bali
utvalg av knappesamlingen
kamerastativ
sakser
kort
garn som jeg hadde god ideer med, uten å helt huske ideen
notater til mønsterskrivning
kamerastativ

005

Vips, borte!

007

Strengt tatt må jeg ikke ha alle tingene tilgjengelig til enhver tid, men  praktisk å ha i nærheten av strikketøyet er notatbok, boks med nål/saks/knapper/sikkerhetsnål/målebånd, tekopp, fjernkontroll og godteri som ingen andre liker (da varer det lenger).

003

Jeg må ha godt lys til kvelden (gammal, vøttu!), og over sofakanten henger Hverdagsjakka som venter på knapper i posten.

Det er plass til andre i stua også, jmfr Lego på gulvet. Koppestellet der jeg blir traktert med vann og gulrot (pussig meny på den kafeen) er ryddet vekk for anledningen, siden jeg skulle late som vi har ryddig stue. Men jeg kan interiørbloggtriksene; ta bilder av småbiter av stua. He!

Jeg ble inspirert av Sigrid som viste frem sitt strikkehjørne. Får jeg se ditt? Eller kurven din? Eller skuffen? Eller skapet?

21 kommentarer:

  1. Noe vanlige scener fra livet hos familien Monstermønster:

    Hvor er fjernkontrollen? - Fant den, dem lå under strikketøyet i sofaen.
    Hvor er boken min? - Fant den, den lå under strikketøyet på stuebordet.
    Hvor er Ane? - Fant henne, hun lå gjemt i den store kurven med garn.

    Og så videre ...

    SvarSlett
  2. Ha, ha;) Herlig innlegg, Merete!

    Kjenner meg godt igjen. Har nok okkupert like mye plass nede på stua jeg også. Jepp, garn tar plass. Mulig jeg kommer med et eget innlegg jeg også.

    Ønsker deg en fin dag videre;)

    SvarSlett
  3. Så kjekt å lese! Må nok vise frem strikkekroken min jeg også. Har lenge tenkt på å vise frem livsnødvendighetene når det kommer til strikking, og jeg ser at vi har to av de samme tingene; målbåndet og metallboksen med duppeditter. Når jeg får huet over vannet skal jeg lage et sånt innlegg jeg og. Sigrid sin strikkekrok så også veldig koselig ut.

    SvarSlett
  4. Jeg er også sofastrikker (he- he! Stavekontrol mente sofistikeret) og rundt- omkring- strikker og har også en IKEA som din men med 4 skuffer og et sofabord fyldt med strikkedims+ garn og projekter i løsdrift i stuen. Garnlageret findes på førstesalen og har også okkuperet et skab i soveværelset. Men garn hverken lugter eller støjer, og jeg giver da også gerne plads til elektronik- og musikinstrumenter i stuen:) Vi har plads nok både på førstesalen og i kælderen, men strik er jo noget, der foregår samtidig med andre aktiviteter, så jeg gider heller ikke sidde for mig selv og nørkle. I øvrigt mener jeg, at garn hygger i ethvert hjem ;)

    SvarSlett
  5. Så morsomt innlegg! Koselig strikkekrok du har ;) Og ja jeg kjenner meg igjen i alle duppedingser som tar over hele bordet, hehe;) Må vel få vist min krok også snart..

    Ha en fin onsdag videre!

    SvarSlett
  6. Strikkeavhengig=mye rot å prøve å holde orden i! Jeg hadde et innlegg om dette på bloggen min for noen uker siden, etter at jeg hadde rydda og fått skikkelig orden i saker og ting. Nå er det ikke fullt så ryddig lenger..;)

    SvarSlett
  7. Jeg må nok innrømme fast stuekrok her også! Og fult stuebord og overfylt strikkekurv…. Panikkrydding når det kommer uanmeldt besøk. Det bordet skulle jeg gjerne hatt!! Har en tett plante som står ved strikkekurven og kan skjule mang et strikketøy og nøster og hefter og resteposer og… mannen som stadig bærer strikkebøker ned, hvem som bærer de opp vites ikke ;)

    SvarSlett
  8. Du får nok se min strikkekrok etter hvert, også! "This is where the magic happens" og sånn...

    SvarSlett
  9. Flott å se andres strikkekroker :)
    Jeg har okkupert et helt lite hjørne i stua... Ingen setter seg på min plass i sofaen for å si det sånn og alt strikkerelatert er på bordet mitt (ja, har eget lite bord ved siden av sofaen) og i/på bokhylla. Har ikke hørt at noen har klaget enda ;)

    SvarSlett
  10. Så like vi er, mange av oss lidenskapelige strikkere:)
    Her var mye å kjenne seg igjen i, og jeg fikk jammen lyst til å fortelle om min strikkekrok jeg og:)

    SvarSlett
  11. Morsomt innlegg! Tenker ikke over det til hverdags, men det ER jo faktisk sånn at jeg har "invadert" stua med mine duppedingser... I sofan, under bordet, i tv-bordet, i eskene på hylla... og ellers der det måtte høve seg å slenge fra seg noe nyttig ;) og ja - det MÅ være i umiddelbar nærhet.

    SvarSlett
  12. http://www.strikogquilt.blogspot.dk/2009/10/mit-strikkehjrne.html - her strikker jeg. Et gammelt indlæg, men møblementet har ikke ændret sig i årenes løb.
    Kan godt lide din krog - naturligvis må de vigtige ting være indenfor rækkevidde - og når alt er gemt under strikketøjet er det jo nemt nok at finde - det må du bare sige til din gemal næste gang han ikke kan finde børnene - ha, ha.

    SvarSlett
  13. Hahahaha, Audun! - La for all del ikke mennene våre begynne å snakke sammen! Det kunne fått katastrofale følger. De kunne finne på å sette ned foten for garngalskapen.

    Kjekt å få se alles strikkesteder, garnlagringsalterntiver og dippedutter. Flott initiativ. Jeg viser frem mine strikkesteder så snart jeg er hjemme i dagslys.

    SvarSlett
  14. Så koselig strikkekrok! Og godt å sjå at det er fleire som må ha masse stæsj i umiddelbar nærhet. Eg har tatt utfordringa og min strikkekrok ligg no ute på bloggen.
    Ha ein flott strikkekveld!

    Helsing Nøstet!

    SvarSlett
  15. Her er mit strikkehjørne: http://www.12for2012.blogspot.com/2014/02/my-knitting-corner.html
    lettet at se at det er flere end mig, der breder sig ud over stuen.

    SvarSlett
  16. Min krok er nå offentlig også... Ikke en stolthet jeg viser frem men et arbeidshjørne. Det vises at det er i bruk:P
    Per dags dato: ingenting er der det skal være, ingen garnstumper er kastet/fjernet, dilldall som ikke har noe med garn/strikking å gjøre midt i kurven.

    Skylder på unga jeg!

    SvarSlett
  17. Liker å se at det ikke bare er jeg som har fylt aviskurven med pinner og garn :)

    SvarSlett
  18. Godt å se at det er flere som lar strikketøyet ta over sofakroken :)

    SvarSlett
  19. Her er også sofaen og stuebord meget mye okkupert av garnrelatert stæsj!

    SvarSlett
  20. Tommel opp for strikkehjørner!
    Det er så allright å vite at det er flere av oss som bare må ha både det ene og det andre fremme til enhver tid :)
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  21. Mange flotte strikkeplasser på et sted!
    Nå har jeg lagt ut mine strikkeplasser også.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.