20. september 2013

Sommerfugl i vinterland

001

Det er obligatorisk å nynne Halvdan Sivertsens Sommerfuggel i vinterland når du ser disse vottebildene. Så bare syng i vei, lag lydspor selv.

Det er høst, og vottebehovet kommer snikende. Ullvottebeholdningen her i heimen må stadig etterfylles og fornyes, så vottestrikk er kjekt når man trenger noe litt smått innimellom all genserstrikkingen som går åt skogen. Akkurat nå er hodet fullt av ideer av fargeglade votter og restegarnstrikk, siden jeg dukket hodet nedi tynnullsskuffen.

Jeg sikret meg noen nøster med Kirkaldy totråds fra Malsen og Mor da hun solgte ut den ulltypen. Akkurat nå synes jeg er det synd at jeg ikke får tak i mer, for jeg skulle gjerne anbefalt flere å strikke votter i dette garnet. Deilig ordentlig ull, og med knallfine melerte farger. Nam!

Oppskriften er gratis, den ligger linket her fra Ravelry, og her er rett til nettsiden. Endringen jeg gjorde var å ikke legge opp nye masker etter tommelen, bare strikke rett videre, siden jeg synes de forrige jeg strikket ble litt brede. Pinne 3 og 40 gram garn gav votter til fireåringen.



003

Garnet i seg selv er jo pent, men jeg fikk lyst til å gjøre vottene litt mer personlige. Så jeg fant fram litt smårester av tynn ull, og spurte snartfire hva jeg skulle sy på vottene hennes.
-du kan sy på sommerfugler, mamma, pappa, bror og meg, en stol og sparebøssa.

Jeg gikk for første på lista. Selvportrett på vott får jeg ha til gode.

Frihåndsbrodert med kjedesting og ymse ullrester. Det gav mersmak. Jeg vil også ha votter med broderipynt! Skulle du ha lyst til å brodere, men ikke helt aner hvordan; her er link til video om kjedesting  Det er lettere enn du tror å få det pent.


-Hvor er sparebøssa? etterlyste snartfire da vottene ble presentert.
-Du får plass til en på kanten, mamma!

30 kommentarer:

  1. Så fine! Nydelig farge(og det fra ei som ikke er noen fan av rosa sånn egentlig). Sånne sting kunne jeg en gang i tida. Må kanskje prøve igjen? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vel revurdert mitt forhold til rosa. Når snartfire får velge fritt i skuffen, så blir det til tider drypp av den fargen.

      Slett
  2. Det ble skikkelig søte barnevotter. Skjønner godt du fikk lyst på noen broderte votter selv også.
    Det ser ut som disse vottene har så god passform til små barnehender.

    SvarSlett
  3. Kjempefine votter:)) kan ein bruke nøstebarn sin 2 tråds?? Har du brukt dobbelt garn??

    SvarSlett
    Svar
    1. Kirkaldy totråds er omtrent på tykkelse med tretrådsen fra Nøstebarn, så ja, jeg tror du fint kan bruke dobbel totråds.

      Slett
  4. Så nydelige votter! God ide å brodere på dem.

    SvarSlett
  5. Kjempefine votter!!
    Fikk lyst på akkurat maken til meg selv, så søte er dem! Trenger ikke være bare 4 år for å like rosa...hehe...

    Klem fra Mona

    SvarSlett
  6. Kjempesøte! Fin melering også.
    Prosjekt tovavotter lagt på hylla...?

    SvarSlett
  7. Nettopp BESTILT av en som er supergod til å tove votter! Så da er kalde fingre reddet, og jeg slipper irritere meg over at jeg bommer igjen.

    SvarSlett
  8. Jeg har prøvd meg på slik brodering og nei det blir ikke like fint som du får det til! Må nok øve mer :/ Kjempe fine votter med flott motiv, neste par får bli med sparebøssen ;)

    SvarSlett
  9. Flotte votter! Halvdan blir en deilig avlastning i hjernen fra Ylvis. :-)

    SvarSlett
  10. Søte sommerfugl votter! Og flott link til oppskrift, med mansjett øker jo funksjonsgraden en del:)

    Og tusen takk for hjelpen med viruskrøllet på bloggen min!!

    Fortsatt god fredagskveld!!!

    SvarSlett
  11. Disse ble kjempefine. Har lyst å herme;-)

    SvarSlett
  12. Det var kjempefine votter! Gøy med broderi!

    Jeg har funnet ut at det ikke er samsvar mellom garnlageret mitt og det den lille damen i huset vil ha! Gjerne henne jeg strikker til, men overraskende lite rosa i den kassa... ;-)

    SvarSlett
  13. Fine! Sånne votter kan jo voksne ha også!
    Jeg skal på broderikurs i et lokalt husflidslag snart, det gleder jeg meg til. Broderi på strikk er fint!!!

    SvarSlett
  14. Utrolig lekre! Votter ER gøy!
    Takk for link! *Lagret*

    KOoOS deg og ha en strålende lørdag :)
    Klem Vibbedille :)

    SvarSlett
  15. Nydelige! Og jeg gleder meg til å se det neste paret, med selvportrett på en stol :-)

    SvarSlett
  16. Hvor er de fine. Jeg kender en pige, der sagtens kunne tænke sig sådan et par. Uhhhh vinter, jeg må hellere gøre status på ungernes vinterstrik.

    SvarSlett
  17. Det gjør seg med litt pynt til småfrøkner, ja. Merkbart kaldere nå, kanskje jeg må få fart på de lenge etterlengtede vottene som min kjære ber så pent om...!

    SvarSlett
  18. Det er godt med litt instant gratification strikk når andre prosjekter lager krøll. Maskestingene dine ser fantastiske ut! Ai ai, du er en champ! Tror jeg hadde gått for sparebøsse, men mine maskesting duger knapt nok til det...

    SvarSlett
  19. Så søte votter du har strikket! Jammen mye flott du har strikket opp siden jeg var innom hos deg sist! Ha en fantastisk søndag!

    SvarSlett
  20. For nokon fargeklattar, blir rett og slett glad av å sjå på dei! :)

    SvarSlett
  21. Superkule votter du har strikket, og jeg skjønner at jeg også må strikke noen til hurragutta mine. Takk for link til oppskrift! Liker at skaftet er langt til nysgjerrige håndledd.

    SvarSlett
  22. Votter ja.. Der sa du noe, er snart tiden for det. Disse ble kjempefine! Jeg simpenten elsker sommerfugler, så kunne ønsker meg sånne i voksenstørrelse ;-)

    SvarSlett
  23. Superfine! Imponert over dei sumarfulgane!

    SvarSlett
  24. De ble nydelige! Og det var lurt å droppe ekstra masker etter tommelhullet ja. Blir bedre passform da.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  25. Så utrolig søte votter! Mange kreative forslag på hva som kunne broederes på, synes jeg. Hihii! Du er flink til å brodere! Det

    SvarSlett
  26. Kjempesøte nydelige votter! Får litt flashback til Steinerskolen (positivt altså), kjedesting er fint!

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.