20. september 2012

Veldig lett å overtale

042

Svake menneske.
Holstgarn har kommet med et nytt garn, Noble,  som er en blanding av Geelong ull og kasjmir, (googler jeg geelong wool, så kommer det at det er et sted i Australia, kjent for ullproduksjon og kvalitetsull) og det hørtes utrolig deilig ut.

Jeg HAR mye deilig garn i lageret, men det var lite kasjmir der. Så jeg overtalte meg selv til å teste iallefall litt garn, så fire nøster og et fargekart kom over Skagerak. Jeg er veldig lett å overtale, iallefall de kveldene jeg er gåen etter jobb og sitter og surfer på garnbutikker. Ikke rart jeg har et omfangsrikt lager.


023

Og hva strikker man med bare litt av hver farge som jeg bestilte litt på måfå?

En vest eller flere! Jepp, vest er gjennomgangstema for gaver her i gården. Vest er utrolig kjekt plagg til babyer som er mye på gulvet og trenger litt lunt eller litt pynt over en kjedelig body, og er en super barselgave. Og så trenger du ikke lure på om du har garn nok til ermene.

Vesten er Cirka, en sjarmerende liten og enkel vest.  Og gratis er den og. Jeg brukte 25 gram (!) på en i str ett år, og pinne 2,5.

Den er strikket i et stykke, starter med forstykke og over hullet til hode, og slutter på bakstykket. Sånn strikket jeg den. Og angret etterpå at jeg ikke heller strikket rundt fra kanten og opp til ermene og strikket forstykke og bakstykke hver for seg der heller. Og masket sammen på skuldrene. Jeg fikk for meg at jeg ikke ville ha en søm på skuldrene eller ikke gadd maske sammen, men istedet ble det en søm i hver side. Pest eller kolera.

024

Deilig, mykt garn altså. Og så liker jeg at det er merket med ull først, siden det er mest av ull. 5% kasjmir er ikke mye, men nok til å bidra med litt luksus. Handler du på ebay kan du finne masse kasjmirull billig, men jeg anbefaler å sjekke innholdslisten før du bestiller. Det er stor forskjell på 100% kasjmir og 5% i pris og mykhet.

Konklusjon herfra; garn og vest kan anbefales! (niks, ikke sponset). Pluss for at de har fargekart tilsalgs, noe vi nettshoppere kan ha god hjelp av når du er i tvil om skjermen din eller bildet lyver på fargen.

31 kommentarer:

  1. Nydelig vest, og tusen takk for garntips. Skal skrive det opp til ønskelisten min i 2013. Har jo garnstopp i år så blir ikke noe garnkjøp dette året, men neste år blir det. Kjekt å planlegge litt for da vet jeg at jeg har kjempe lyst på garnet når jeg først får tak i det.

    SvarSlett
  2. Så søt vest!! Å takk for tips. Skal inn å se på det garn, mulig jeg må kjøpe litt ;)

    SvarSlett
  3. Åh, ikke led oss inn i fristelsen... ;-)
    Det garnet så bare superdeilig ut!!
    (Må nok skrive opp den nettbutikken til senere...)
    Drømmer om å strikke mer jeg...ellers skulle jeg vært i nær slekt med deg, så vi kunne ønske oss flotte gaver!!
    Heldige de, som får det du lager :-)
    Ha en fin kveld!
    Klem fra Mona :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Barselgavene er stort sett ikke til slekt, men til venner. Så det er bare å få en attpåklatt, og vips! -vest i posten.

      Slett
    2. Takker for den, Merete!!
      Men jeg står over en attpåklatt ;-)
      To er liksom nok, eller hva sier du?? hehehe...
      Ha en super helg!!
      Klem fra Mona :-)

      Slett
    3. Vi har gitt bort alt babytøy og stæsj, to er supert!

      Slett
    4. De skal jo hjelpes opp og frem i verden også. Og om det i tillegg er tøft å bære dem frem, forstår jeg godt at folk synes to er nok. :-)

      Nydelig vest. :-)

      Slett
  4. Super snuppete .-)
    Hoppet over hvor mykt og deilig garnet er...

    SvarSlett
  5. Nais! Det er lett å taste hjem litt garn i ny og ne(eller ganske ofte). Har ikke havnet på vestkjøret selv ennå, men det er vel snakk om et tidsspørsmål. Én har det i allefall blitt.

    SvarSlett
  6. Så fin! Denne har vært planlagt en stund her. Lurte på å strikke den rundt. Nå som du sier det gjør jeg iallefall det :-) Strikkeguru :-)

    SvarSlett
  7. Så fin! Denne har vært planlagt en stund her. Lurte på å strikke den rundt. Nå som du sier det gjør jeg iallefall det :-) Strikkeguru :-)

    SvarSlett
  8. Den var veldig fin!
    Hilsen Fredrikke

    SvarSlett
  9. Jeg har foreløpig bare fargekartet, som jeg bestilte sammen med supersoftgarnet. Ble overrasket over hvor mykt og deilig det var, så jeg faller vel for fristelsen før eller senere jeg også.

    Det ble hvertfall supre vester i Noble, fin farge også. :)

    SvarSlett
  10. Supersøt, og litt av et tips! Og 25 gram! DET kan man unne seg av luksus og doble innhold. Har sikla litt på dette garnet jeg også, men det ble så himla dyrt til det jeg hadde tenkt meg (gathering stripes) at tollvesenets latterlig lave grense satte en stopper for hele siklinga. Til småtasser som sikler, derimot, er jo vest i ull gull, holder bryst og kropp varmt, selv med litt tilført fuktighet.

    Denne ideen stjeler jeg skamløst av deg! Enkel vest gir jo rom for utallige variasjoner, teste strukturer etc. Og jeg følger ditt tips og velger rundstrikk. Kolera. Man har vel medisin for det her i altfor priviligerte vesten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, dekket av staten er det og. §4 -allmennfarlige smittsomme sykdommer. Nyttig kunnskap på en fredag.

      Slett
  11. Nydelig vest! Og så må jeg bare legge til, at jeg fikk meg en god latter da jeg gikk inn på Ravelry og leste under "details". Festlig, hun der Liselotte Weller!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant! Gjetter på at hun har fått mange rare mail etter å ha lagt ut mønster før...

      Slett
  12. Nei, nå frister du veldig her. Nytt garn som ser absolutt herlig ut :) Vester er jo supert til små babyer, og passelig store barselgaver, denne var virkelig søt! Jeg har også lett for å nettshoppe på kveldstid, det er en fin form for rekreasjon....

    SvarSlett
  13. Så fint garnet ser ut, rosafargen er nydelig og så ser det ut til å være bittelitt sjatteringer i det, som jeg liker. Og mykt i tillegg....
    fristende! Må inn og snuse litt på webshopen. Så bra med fargekart, har mange ganger blitt overrasket over fargen i virkeligheten ja :O)
    Jeg er også en stor fan av vester, særlig til de aller minste. Helt supre barselgaver å få og å lage.
    Takk for tipsene!! :O)

    SvarSlett
  14. Nydelig vest. Tusen Takk for tips. :-)

    SvarSlett
  15. Kjempesøt vest og helt enig med deg i at det er et deilig mykt garn:-)

    SvarSlett
  16. Skal prøve å motstå fristelsen, garnlageret har vokst ut av dimensjoner de siste årene.. MÅ prøve å få brukt opp noe.. Akkurat gitt et par bæreposer til nærmesne SFO :)

    Kjempesøt vest!:) Ha en god helg :)

    SvarSlett
  17. Koselige bilder og fin blogg. Kommer tilbake :D

    SvarSlett
  18. nej, nej, du holder dig jo bare orienteret i markedet!!! Det er vigtigt at kende til så mange garner som muligt.
    Nu havde jeg slet ikke opdaget det nye Holst, så jeg ved ikke om jeg skal takke dig eller bande af den fristelse du nu fører mig udi ;)
    Dejlig lille vest, og ja, veste er sådan en god ting at lave af smånøgler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Orientert i markedet! Takker, den unnskyldningen skal jeg bruke mer!

      Slett
  19. Nydelig liten vest! Den er lagra i favorittar.

    Har deg på blogglista mi, og kosar meg kvar gong du har lagt ut nytt innlegg. Ha ei fin helg!!!

    SvarSlett
  20. Vester brukes masse her, og er super gave!

    ... ellers holder jeg meg så langt det er mulig til rundstrikk av bol, jeg innbiller meg at jeg sparer sekunder på å slippe å snu pinnene ved frem og tilbake strikk... he, he (av den lettlurte typen)

    Jeg likte godt Nobles duse fargepalett, prøver(!) å vente på et passende prosjekt:)

    God helg!!

    SvarSlett
  21. oi så kjekt med et tips om en ny vest :)

    SvarSlett
  22. Den var skjønn! Elsker Holst sine fargekart! De gir opphav til mange fine drømmer og planer!

    SvarSlett
  23. Lekker vest! Litt luksus er ikke å forakte. Og ja, takk - fargekart er Guds gave til den strikkende kvinnen :)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.