14. juni 2012

Alle er forskjellig, men egentlig er vi like

Vottemaraton

For de som en stakket stund lurer hva i alle dager jeg skal med sju enkeltvotter, så kan jeg berolige med at det er sju PAR. Ribbevotter som dette gjør seg best med hånd inni på bilder, og da er det en hånd med vott, og en hånd på kamera.

Så min venstre hånd presenterer VOTTEMARATON!

Kommende skolegutt hadde sommeravslutning i barnehagen idag med markering av skolestarterne, og jeg synes det var en god ide å ha en liten personlig gave til de ansatte på hans avdeling. Ideen har jeg hatt lenge, men å huske på det i god tid?

Ikke denne strikkeren!

Altså har det vært vottemaraton på pinnene, sju par Ribbevotter fra Anne på landets blogg har blitt produsert på løpende bånd. 7 par på 16 kvelder gir litt krampe.

Kan varmt anbefale oppskriften, den er perfekt til lagergarnstrikk, siden den kan tilpasses tykkelsen på garnet ditt, så lenge tallet går opp i 4 (2 rett, 2 vrang). Og de er perfekte autopilotstrikkvotter, for om tommelen kommer på venstre eller høyre side gjør ikke noe, siden votten funker like godt på begge hender.

Jeg brukte pinne 3,5 på de tykkeste garnene, og 3 på de tynneste, for å få litt tette votter og justerte maskeantallet etter garnet. Dette er jo arbeidsvotter, derfor ville jeg ha dem litt tette og varme.

For variasjonens del hadde jeg tenkt å strikke fra forskjellige mønstre, men underveis var det litt moro (er man strikkenerd er det moro) å finne andre fargekomboer som hadde vært fine. Så da ble det like votter, men med ulikt utrykk.

Vi presenterer vottene i fra venstre til høyre:
1. Peruvian Highland wool fra 123knit i fargeblokker i grå, cerise og lilla. 


2. Bris fra Gjestal, 50% soyafiber og 50% ull. Fin farge og utseende, men tråden splitter seg endel.


3. Peruvian Highland wool i grønt, lilla og syrin. 


4. Viking Sportsgarn i blått og mørkegrått. Pussig effekt, mørkegrått var hardere enn det blå garnet fra samme produsent. 


5. Sandnes alpakka i rødt og cerise. Selvsagt gikk jeg tom for garn før tomlene, men fant ut at det ville være mistenkelig å gi votter med tomler til resten av gjengen, og ikke disse, så nøste ble kjøpt inn. 


 6. Sandnes alpakka i rosa og cerise, tester 2 omganger av hver farge versus 4 omg av hver farge.  


7. Sandnes alpakka i rosa og cerise, nervepirrende strikk siden fargene er utgått.

Detaljer om mengder, pinnenr og maskeantall har jeg på Ravelry. 

Mengden av rosa og lilla i lagerutvalget var påfallende. Strikker ikke i rosa, lissom. Hurra for selvinnsikt.


Om jeg er ferdig med vottestrikk? For å si det sånn, lillesøster starter på storbarnavdelingen til høsten, så det er noen gaver som gjenstår og storebror har jo vokst ut av sesongens votter. 


Flere av samme oppskrift? Joda, ikke lei ennå.
Og håpet er at vi ikke får bruk for votter på LENGE!


26 kommentarer:

  1. Du. er. sprø. Men snill.
    Det der med forskjell på garnkvalitet i fargene, forresten. Jeg har opplevd det samme med Rauma Finullgarn, der det grå garnet er "stivere" og klør mer enn det farga garnet. Jeg gjetter på at det er fordi det grå garnet er ufarga og derfor behandla mindre enn det (kjemisk?) farga garnet. Noen med bedre forslag?

    SvarSlett
  2. Du verden så flotte, og praktiske gaver. God tålmodighet må du også ha... Ble fristet til å strikke votter nå, men får vel gjøre ferdig det jeg holder på med (som om det pleier å vare lenge før jeg hopper over på noe annet...).

    SvarSlett
  3. Wow! Imponert! Du er rå! ;) Jeg skal snart sette i gang med litt vottestrikk sjøl, men har overhodet ikke tenkt å strikke så mange par på en gang nei! Skal prøve meg på pearl chain mittens som du anbefalte her tidligere.

    SvarSlett
  4. De ble kjempefine alle parene, og jeg kan tenke meg at alle ble veldig glade for gavene :) Morsomt med variajoner i striper innenfor nesten samme fargespekter, blir jo litt inspirert av dette selv om jeg overhodet ikke har planer om vottestrikk nå i juni... Ønsker deg lykke til med neste vottehaug!

    SvarSlett
  5. Kan mærke at jeg er ved at komme i 'votte mode' igen , tak for inspiration.

    SvarSlett
  6. Jeg er virkelig imponert over votteproduksjonen din, og spesielt over så kort tid! Kjempefine votter. :)

    SvarSlett
  7. Disse vottene var kjempeflotte! Fine gaver:)

    SvarSlett
  8. "Til evigheten og forbi! "

    Flotte votter, fantasiske gaver! Tipper bhgdamene ble hoppende glade (særlig med tanke på at du har et barn til som er ferdig i bhg om et par tre år, så disse vottene kan brukes og slites fram til dess, og muligens ble erstattet av nye da? Ikke bli overrasket om du etterhvert opplever press om å få flere barn...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke gi dem ideer!

      forsåvidt er man kanskje litt dårlig på gruppepress om man går med på å reprodusere for å dekke et vottebehov?

      Slett
  9. Disse vottene er så fine i all sin enkelhet. Er imponert over tempoet ditt altså. Jeg er på vottekjøret selv jeg. Har gått mest i tovede votter hos meg da, men når bestilleren ønsker det så må det bare bli sånn. Har tenkt å strikke noen votter med litt mer mønster nå da, men overgangen blir stor fra pinne 6 til pinne 2. Ønsker deg ei fin og inspirerende helg :)

    SvarSlett
  10. Herlighet for en dame!!! Du er jo bare helt rå.. Flotte votter, de er jammen heldige i den barnehagen.. :)
    Ha en super helg!

    SvarSlett
  11. Dæsken! Veldig fine, de må nok på pinnene innen rimelig kort tid. Men ikke 7 par, da må det følge en dose tålmodighet med oppskrifta :)

    SvarSlett
  12. Du er nok en drømmemamma å ha i barnehagen altså! Flott gave :)

    SvarSlett
  13. Hvilken produksjon, blir andpusten bare ved tanken :-)
    Utrolig flott gave !!

    SvarSlett
  14. Er litt imponert nå, for en innsats og for et mot!
    Og for noen fine votter! Takk for mønstertips.
    Må nok prøves.
    Heldige barnehageansatte, men så har de vel tatt godt vare på
    Din kommende skolegutt :o)

    SvarSlett
  15. Siden jeg også jobber i bhg, så lurer jeg på når et av barna dine skal starte hos oss? Vil gjerne ha sånne votter i avslutningsgave:0)

    Bhg personalet som er rundt dere er heldige!

    SvarSlett
    Svar
    1. .. og vi er heldige som har stabile, flotte barnehagepersonale rundt ungene våre. Heldige oss.

      Slett
  16. Der er da lige et par stykker. Dejlige farver. Håber ikke I behøver at bruge dem denne sommer. Her i Danmark går vi og længes efter solen. Kh Tina

    SvarSlett
  17. Du er fantastisk!!!!:) Snill og gæern!!!:)))
    Kanskje jeg skal prøve den oppskriften, har masse Viking sportsgarn liggende....

    SvarSlett
  18. Du er jammen god! Tenker de ble glade for like, men forskjelliige votter!

    SvarSlett
  19. Berolige oss med at dette ikke er 7 enkeltvotter, men 7 PAR?! Jeg blir mer urolig, fordi jeg ser jo hvilken maskin du er og skulle ønske jeg var like rask på hånden! Fine gaver, og dette må jo ha betydd noe for lageret?

    SvarSlett
  20. Ja, du kan ikke bli lei av votter så mange som du har, og har tenkt å strikke. Votter er morsomt. og så like.../eller ulike... Jeg har ramlet ned i töffelstadiet i vår, og har ikke kommet opp enda. Tror jeg er på par nr. 8 eller 9 i öyeblikket, og det er mye garn igjen i de posene....
    Ha en trivelig strikkesommer.

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.