24. mai 2012

Somewhere over the rainbow

regnbuenøster

Den observante leser vil kanskje merke seg at det har vært gjennomgående tema de siste innleggene. I en strikkeblogg er det ikke så uvanlig med en rød tråd, og dette prosjektet føyer seg inn i rekka av regnbuer. Jeg kan til tider sette meg fast på et spor og så henge meg fast der en stund. Sånn gikk det med regnbuene og. I tillegg har jeg byttet til meg noe regnbuestoff sånn i tilfelle sylysten blir påtrengende.

016

La oss presentere Vimpelgenser fra Pickles! Nå med regnbuetema! Jeg falt pladask da Pickles la ut Vimpelgenseren i slutten av april, og det passet fint med gratisstørrelsen de la ut (de alternerer hvilken str som er gratis). Denne gangen var det str 6 år, og det passet greit med planene med å strikke til en intetanende fireårsjubilant. Jeg lovet halvt i spøk og halvt i alvor at jubilanten og søsteren skulle få en genser hver en stund fremover siden de ikke lenger har mormor som strikker til dem. Jeg tror mormoren ville satt pris på det.

Pickles er kjent for små str til barn + de strikker veldig løst + jeg brukte et tynnere garn enn oppskriften foreslo = trodde jeg skulle havne et sted rundt 4 år. Denne oppskriften stemte bra med str og strikkefasthet, så jeg endte med en str 6 år. Men genseren skal tross alt ikke brukes nå som sommer og sol setter inn, den skal få ligge og drømme om kaldere dager i skapet. Og om den passer denne høsten eller neste er ikke så farlig. Sånn er det å få gensere fra gamle damer til bursdagen. Av og til passer det, av og til passer det ikke.

(en liten digresjon er pappaen min som fikk babysokker til hver bursdag av en fjern slektning som aldri helt husket hvor gammel han var, og da satset på babysokker. Hun gav seg visstnok til konfirmasjonen)

018

Min smale seksåring poserer i genseren som jeg må innrømme er en seksårsstr. Trikset til å få gode bilder når han ikke ser vitsen med å ta på seg en genser som ikke var til ham engang, er å hoppe i senga og turne kolbøtter, og ta hundreogsekstito ufokuserte bilder og to-tre stykker kommer til å funke. Jeg har en mistanke om at sengetøyet vårt kommer til å dukke opp på flere bilder...

027

Frk Linselus er med.

Lesere av strikkeblogger kan ikke ha gått glipp av at Drops kjører salg på garn i hele mai, og er det noe vi liker er følelsen av å ha spart noe. Derfor er genseren strikket i Drops Karisma, et garn som passer fint til barnehagebruk (superwash). Men vimplene (minus grønn og blå) er i Sandnes Smart, for Karisma hadde lite utvalg i klare farger.

Så nå har jeg restegarn i regnbuefarger. Regnbueballen ruller videre...

Vimplene eller trekanter som det egentlig er, passer jo flott til den geometriske trenden som jeg synes er endel av for tiden. En stilig variant av denne genseren er Frøken C sin grå,hvite og okerfargede. Superfin.
Super restegarnsmønster, altså. Funker med to farger og funker med mange farger. Og funker til både gutter og jenter, altså kjekk arvegenser.

Modifiseringer:
Vimpelgenser fra Pickles, strikket i str 6 år. Jeg brukte 5 nøster Drops Karisma i grått, og tilsammen 35 gram av de andre fargene (Karisma og Smart). Pinne 3,5.
Droppet den øverste vimpelrekken, strikket bare ensfarget istedet.

Det er et mønster som det felles ganske brått på slutten, så det kan se litt glissent og hullete ut. Og nederst på vimplene er det langt mellom hver fargemaske, så det blir lange sprang som må tvinnes på baksiden. Alt bedrer seg med en vask, heldigvis.

Grattis med fireårsdagen, O!

32 kommentarer:

  1. Så fin den ble!:) jeg holder på med en i grå smart, men har ikke helt bestemt meg for hvilke farger jeg skal ha på vimplene.. Fint med litt inspirasjon:)

    SvarSlett
  2. Denne var nydelig, Merete - jeg synes glade farger kommer så fint frem på grå bunn.

    Fin gutt du har putta inni genseren også :-)

    SvarSlett
  3. Knallfin, blir så barnslig glad for fine mønstre til gutter :) Denne var helt klart på to do-lista, og enda mer nå. Hurra for regnbogen, igjen :))

    SvarSlett
  4. Superfin!!! Jag föll också pladask för Fröken C:s version och nu när jag ser din vet jag inte vilken jag ska välja att göra! Båda är helt fantastiska! :)

    SvarSlett
  5. Aiai, sweet! Regnbuefarger er ikke feil, altså!

    SvarSlett
  6. Denne var veldig kul.
    Mulig det blir en sånn på minstemann til neste vinter :)

    SvarSlett
  7. Helt nydelig var den, regnbuens farger slår jo heller aldri feil:)

    SvarSlett
  8. Kjempefin med regnbuevimpler! Likte også Frøken C sin, og ser dermed at dette er en genser som får plasseres på strikkelisten ;) Herlig med unger i sengetøyet, blir flotte bilder av det......

    SvarSlett
  9. Så nydelige og koselige bilder av blide barn og veldig fin genser;) Man blir glad av å se på;)

    SvarSlett
  10. Utrolig fin genser, og morsomme bilder av modellene:-)

    SvarSlett
  11. Kjempefin genser! Og kombinasjonen av grått og fine klare farger var helt super:)

    SvarSlett
  12. Kul genser og herlige barn. Farger er ikke feil nei!

    SvarSlett
  13. Så flott genser. Regnbuen er jo ein flott inspirasjon.

    SvarSlett
  14. Fin gjeng :O)
    og veldig tøff genser!! Fine farger.
    Spent på neste regnbue!!

    SvarSlett
  15. Fin geometrisk genser, og flotte glade unger! ajeg brukte samme triks som deg på mannen en dag, for å få tatt gode bilder av den nye genseren hans. Jeg lot han få gjøre noe han likte, og ba han tilfeldigvis ha på den nye genseren... Men det var IKKE å base og hoppe i senga, altså, knis, det skulle tatt seg ut! (0: Kommer på bloggen snart...

    265 g med restegarn til videre regnbuestrikk fra denne genseren? Hurra! Gleder meg til å se fortsettelsen! Inspirert av deg har jeg gravd ltt i garnlageret mitt, men innser at jeg har et altfor kraftig blå-bias til å lage regnbuer. Det blir liksom mer himmel, hav og bittelitt tang hos meg.

    Og du: kommer du over info om Annette Guru Danielsens workshopper, så si ifra! Jeg er slett ikke vond å be om en ekte strikkenerdetur til det flate land som flyter av de deiligste ullnøster og enestående designere! Og så gøy det hadde vært å møte deg laiv, as they say! Any time.

    SvarSlett
  16. Fantastisk ka du greier å strikke frem :) Denne genseren gav virkelig inspirasjon! Kanskje eg må ta meg en tur på drops salget eg også :)

    SvarSlett
  17. Jeg ELSKER alle regnbuene dine! Herlig genser, herlige bilder, herlige barn :)

    SvarSlett
  18. Nydelige farger!!! :)


    Majken

    SvarSlett
  19. Hvor er den blevet fin! Jeg var også vild med den straks jeg så mønsteret :)

    SvarSlett
  20. Så herlig genser!
    Må si at det er et godt spor du har hengt deg på.
    Regnbuefarger er jo bare supert!

    SvarSlett
  21. Den vart jo "dritfin". Kanon med rundfelling <3



    Ann-Magritt

    SvarSlett
  22. Jeg elsker også regnbuefarver! Den drengesweater er blevet fantastisk!
    Og hvor ser dine børn bare skønne ud på de billeder!!

    SvarSlett
  23. Bra det er flere "periodestrikkere" der ute ;) Jeg kan få dilla på en ting f.eks. og så strikke maaange av den. Så blir jeg så lei at jeg ikke strikker den tingen på lenge :)

    SvarSlett
  24. Farger inspirerer til lek, kan ikke stå stille da vel!
    Kul genser!

    SvarSlett
  25. Likte så godt det øverste bildet!

    SvarSlett
  26. Så kul genser! Kanskje jeg greier å strikke denne til femåringen? Hm hm. Men hva mener du med "lange sprang som må tvinnes på baksiden"? Jeg skjønner sprangene, men hva er det å tvinne?

    SvarSlett
    Svar
    1. tvinne tråden= snurre den rundt den tråden som strikkes. som om du skulle bytte farge og snurrer tråden rundt den andre tråden, men fortsetter å strikke med den første. Klønete forklart, kanskje...

      Slett
  27. Hm. Kom ikke kommentaren min med, eller forhåndsgodkjenner du kanskje? Jeg blir ikke alltid like klok på google ...

    SvarSlett
    Svar
    1. kommentarmoderering påslått på kommentarer på innlegg som er over 14 dager gamle. Slipper mye spam på den måten, og slipper ha ordbekreftelse på resten.

      Slett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.