24. mai 2011

Nøstevask

nøstevask

Jeg er glad i Shetland soft garnet til Malsen og Mor (og Supersoft fra Holstgarn.dk, som er ganske like hverandre, jeg bruker dem om hverandre). Et garn i samme kategori er Shetlandsuld fra garn.dk. Alle har vakre melerte farger, og en utrolig stor fargepalett., og jeg synes prisen er fin. Det er min personlige mening, jeg betaler garnet mitt selv...

Ulempen med disse garnene er at de er innsatt med olje i nøstene, og dette gjør det hardt å strikke med, og jeg synes det lukter litt pussig. Løsningen er å vaske nøstene før bruk, og jeg gjør som jeg har sett tips hos Grendesign; putter nøstet i en nylonstrømpe og vasker på ullprogram og med ullvaskemiddel i vaskemaskinen.

Tadaaa! Ja, det lar seg vaske fint, olja er borte, garnet er mykt og lettere å strikke med, og nei, det har ikke filtet seg sammen. Jeg må innrømme at jeg ikke har vasket mer enn to nøster om gangen i tilfelle de får for hard medfart, men det gikk altså finfint med to.

23 kommentarer:

  1. Det där måste jag testa! Har massor av lönespunnet finullsgarn som fortfarande har lanolin kvar.

    SvarSlett
  2. Hmmm dette var lurt. Ja malsen har mange flotte farger, men likte ikke den oljen.

    Takk for tips!

    SvarSlett
  3. Vil gjerne ha det mjukare, men lever med ideen om at olja er bra og gjer det varmare. Tar eg feil?

    SvarSlett
  4. Det der har jeg tenkt på med Evilla-garnet også, godt å se flere gode erfaringer før jeg våger meg utpå selv!

    SvarSlett
  5. Mette; olja i disse garnene vaskes ut når du vasker strikkeplagget, det er spinneolje, ikke lanolin som er naturlig i saueull. (som har gode egenskaper som vannavstøtende) Så den er mer tilsatt for at det skal gå raskere med maskinstrikk, enn at det skal gi ulla noen egenskaper.

    Tar gjerne innspill om jeg er på viddene.

    SvarSlett
  6. Smart! Sentrifugerer du dem også? Ellers tar det vel en evighet før de er gjennomtørre?

    SvarSlett
  7. Jepp, sentrifuge på 800 eller 1000 på min maskin. Men kjører altså ullprogram på 30 grader ,ikke kokvask :)

    SvarSlett
  8. Nå skal jeg avsløre meg som den håpløse "færskisen" jeg er, men hvordan vet man at det er mye lanolin i garnet?
    Kjenner man det på garnet eller ser man det på bandrolen?

    SvarSlett
  9. Tusen takk for tips. Tror jammen jeg skal prøve det, har mye Shetland Soft. ;-)

    SvarSlett
  10. Se der, ja! Et ullnøste klart til å rane en bank!

    Lurt tips. Har noen digre hesper med Evilla kunstgarn som også er mett av olje. En ting er at det er ubehagelig å strikke med, en annen at det endrer strikkefastheten min betraktelig. Så jeg takker! Kanskje jeg kan slutte med å skylle opp hespene for hånd?

    Pokker at jeg akkurat kasta restene av 17. mai strømpingsen også...

    Ha en fin oljefri dag!

    SvarSlett
  11. Ja, shit, kvifor kasta eg den gamle haugen min med bunads-nylonstrømper...

    Eg visste ikkje at Malsen og Mor-garnet var identisk med Supersoft frå Holst Garn. Interessant. Har ikkje prøvd nokon av desse to enno, men har i alle fall fått fargekartet frå Holst G. i hus no, og ser at også ISAGER HØJLANDSGARN (som eg akkurat no strikkar med) er heilt likt Holst G. Supersoft, har t.o.m. same namna (Sweet Pea, Damask, Topaz osv...) Får alle tre garnet frå den same leverandøren? The Big Shetland Sheep Boss???

    Og veit du/nokon om Isager Højlandsgarn også er tilsett spinneolje..? Eg synest ikkje garnet luktar rart, men det er litt hardt å strikke med - men når plagget er vaska blir det mjukare.

    SvarSlett
  12. Jeg er litt usikker på om Supersoft fra holstgarn er det samme som Shetland Soft fra Malsen og mor.

    Det jeg vet er at Supersoft og Samarkand silkeull holstgarn selger kommer herfra: www.knollyarns.com.
    Højlandsgarnet

    SvarSlett
  13. Takker Shun! Jeg retter opp til ganske tilsvarende hverandre, siden de er ganske likeverdige. Så slipper jeg feilinformere.

    SvarSlett
  14. Så lurt! Jeg har noe Evilla kunstgarn i nydelige farger men det er så "stivt" å strikke av - kanskje jeg skal prøve meg på en liten "forvask". Virkelig verdt å prøve.
    Men nøster du opp garnet først eller vasker du hespen før du nøster opp?

    SvarSlett
  15. Babben, jeg har bare prøvd å vaske Shetland soft og Supersoft, og de har jeg kjøpt i nøster (eller spole, men spolen har jeg nøstet opp). Så jeg har kun testet å vaske nøster i maskin. Hesper tror jeg muligens er bedre å håndvaske?

    SvarSlett
  16. Takk for raskt svar :-) Jeg tror jeg skal prøve det litt ut, så får vi se hvordan det går. SÅ dette var et knallbra tips - tusen takk!

    SvarSlett
  17. Næ! Så utrolig smart! Som om jeg skulle ha funnet på det selv, jo! (øh...) bare rapp rosateksten!

    SvarSlett
  18. Hvorfor hadde jeg ikke lagt meg til som følger her? Nå er det i allefall gjort! Bloggen din er så inspiererende at jeg får lyst til å bare strikke hele tiden. Eller lese alle innleggene. Selv om jeg skal se over regnskapspapirer. Ja, ja. Tallene stikker vel ikke av...

    SvarSlett
  19. Takk for god idé!

    SvarSlett
  20. Dejligt at du kunne bruge tipset! Det er nemlig supergodt, virker hver gang og garnet bliver så dejligt bagefter!!
    :-)) Britt

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.